Wil je gezonder gaan eten? Dan hoort cheaten daar af en toe ook bij, anders is het simpelweg niet vol te houden. Je mag jezelf af en toe best wat gunnen (en dit wil je ook onthouden als je gezonder wil leven). Vind je het toch lastig om grenzen te stellen? Dan wil je de 80-20 regel misschien wel aanhouden. Wij vertellen je hoe het werkt en waarom je ook gewoon pizza kan eten als je deze regel aanhoudt. En ja, dat kan gewoon vier keer per week. Lees maar mee!

About the rule

De 80-20 regel houdt in dat je 80 procent van de tijd gezond en verantwoord eet en 20 procent van de tijd mag cheaten. Probeer 80 procent van de tijd veel groente, fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden, peulvruchten en volkoren producten te eten. Loop je in de supermarkt en ziet die Tony Chocolonely reep met karamel zeezout er wel héél verleidelijk uit? Dan mag je die best meenemen. Pizza hoort daar natuurlijk ook bij 😉

Voordelen

De 80-20 regel zorgt er voor dat je gezonder eten langer volhoudt. Je beloont jezelf gewoon met het feit dat je nu gezonder eet, dus je hoeft niet all the good stuff te vermijden. Op de lange termijn zal je zien dat je, door het grootste gedeelte van je tijd gezond te eten, een gezondere leefstijl zal bereiken dan daarvoor. Zelfs als daar een paar cheat momenten bij zitten.

Jij kan het ook!

Probeer alleen te snacken als je daar echt zin in hebt. Doordat je minder snackt, zal het ook minder verleidelijk zijn om er langer mee door te gaan. Je kan er voor kiezen om 6 dagen per week gezond te eten en één dag te cheaten, maar je kan er ook voor kiezen om thuis voornamelijk gezond te eten en ongezonder te eten als je bijvoorbeeld uiteten gaat of bij vriendinnen gaat eten.

Oh, nog over die pizza. Je eet dus (als je drie keer per dag een maaltijd eet) per week 21 maaltijden. Als je 20% van die maaltijden mag cheaten, zou je dus 21 : 5 = 4,2 mogen cheaten. Wij zouden het wel weten: pizza staat in ieder geval regelmatig op het menu dan. En als je voor deze pizza met 35% minder calorieën gaat, ben je al helemaal verantwoord bezig. Daarna gaan we weer aan de gezonde salades en volkoren broodjes.

Lukt het afvallen niet?
Bij deze symptomen moet je dus meer eten

Wil je gezonder eten?
Dit is het enige wat je wil inslaan

SCIENCE SAYS:
Iedere dag kaas eten is GOED voor je!

PHOTO CREDITS: PYPERAMERICA
(Visited 1 times, 1 visits today)