Soms heb je zo’n honger dat je alles naar binnen kan én wil proppen. Met als gevolg dat je teveel gegeten hebt en rondloopt met buikpijn, misselijkheid of een opgeblazen gevoel… Maar wij hebben de tips voor je wat je moet doen als je teveel hebt gegeten!

Blijf bewegen

Op dit moment lijkt dat je het slechtste idee ooit en wil je niets liever dan onderuit gezakt op de bank zitten. Maar doe dit vooral niet. Je kunt het best minimaal drie uren na je maaltijd pas gaan liggen. Door de zwaartekracht kan het voedsel anders namelijk terug in je slokdarm in zakken waardoor er maagzuur ontstaat.

Het is juist goed om te bewegen. Je hoeft heus niet een hele work-out te doen. Het is al goed om even een kleine wandeling te maken buiten. De reden waarom je je zo slecht voelt is namelijk omdat je hartslag erg laag is door het stilzitten. Als je gaat bewegen, gaat je hartslag omhoog en gebruikt je lichaam het voedsel als brandstof. Je zult je veel beter gaan voelen.

Compenseer niet teveel

Als tussendoortje heb je heerlijk chocola gegeten, maar nu denk je waarschijnlijk dat je veel minder (of niks) mag eten bij de lunch… Dit is absoluut niet waar! Je hebt nou eenmaal vezels en vitaminen nodig en die zitten niet in dat stukje chocola. Als je het wél wilt compenseren, kun je beter een extra work-out doen dan maaltijden minderen of overslaan. Je zult hierdoor namelijk alleen maar meer honger krijgen.

Vermijd de weegschaal

Het lijkt vaak een goed idee om in de gaten te houden of je al bent afgevallen. Helemaal na dat ene feestje. Maar het getal wat je dan zult zien, demotiveert je meteen. Je bent namelijk nét iets zwaarder door het vocht wat je lichaam vasthoudt door de chips en alcohol. Dit zorgt dus eerder voor teleurstelling.

Genoeg drinken

Water verteert je eten goed en houdt je metabolisme op peil. Daarnaast kun je soms denken dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk gewoon dorst hebt. Je hersenen maken geen onderscheid daartussen, dus drink altijd eerst een glas water. Dit is ook een goed idee voordat je gaat lunchen of dineren. Je zult hierdoor namelijk minder eten. Ook is het goed om een kop kamillethee te drinken omdat dit een kalmerend effect heeft op de maag en darmen.

READ NEXT
> Er komt dus een avocadorestaurant naar Nederland!
> Healthy recipe: avocado chocolate cookies
> Zo sleep je jezelf ‘s ochtends naar de sportschool!

(Visited 1 times, 1 visits today)