Als je uiteten gaat wil je gewoon lekker genieten. Je hebt iets te vieren, krijgt een heerlijke menukaart voorgeschoteld.  Maar als je toch op een soort ‘dieet’ bent, wil je het liefst wel de beste keuze kiezen als je uiteten gaat. (In deze gerechten zitten de meeste calorieën.) Maar wat is de beste keuze? En waar moet je opletten als je gezond uiteten wil?

1. Lees het menu goed door

Je kunt al aan sommige woorden zien of het gerecht gezond of minder gezond is. Het is daarom goed om het menu zorgvuldig door te lezen. Als je de woorden crispy, gefrituurde, gebakken, gratin of iets met roomsaus ziet staan, kun je deze gerechten beter overslaan. In plaats daarvan kun je beter voor gestoomde of gegrilde gerechten kiezen.

2. Eet met mate

Beginnen met een broodje is bijna standaard als je uiteten gaat. Nou is brood niet de allerslechtste keuze. Door brood te eten kun je te veel koolhydraten binnen krijgen per maaltijd en dat is weer ongezond. Dit geldt voor alle bijgerechten zo. Als je bijgerechten neemt, neem dan een klein beetje.

3. Kom niet hongerig aan

Zorg dat je van te voren al een kleine snack gegeten hebt. Je kunt namelijk verkeerde beslissingen nemen als je honger hebt. Ook zul je dan een stuk meer eten en dat is juist niet de bedoeling, toch? (Dit zijn gezonde snacks die je van te voren kunt eten.)

4. Kies voor veel groenten

Hoe meer groenten je op je bord hebt, hoe minder ruimte er is voor iets anders. Vraag daarom om extra veel groenten. Vooral donkergroene bladgroenten zoals spinazie, broccoli en spruiten zijn erg goed.

5. Een salade is niet altijd een goede optie

Salades kunnen erg gezond zijn, maar er kunnen ook salades tussen zitten die wat minder gezond zijn. Er worden namelijk veel ingrediënten in een salade gestopt die ervoor zorgen dat de salade calorierijk is. In veel dressings zitten veel calorieën, maar ook in dingen zoals kaas, spek, croutons en andere romige sauzen. Dus als je een salade kiest, kijk dan goed wat er allemaal in zit en vraag bijvoorbeeld of de dressing apart mag.

6. Sharing is Caring!

Door een gerecht te delen met iemand, zal de hoeveelheid eten dat je naar binnen werkt minder zijn. En als je gerechten deelt kun je ook verschillende dingen eten. WIN-WIN!

Deze dingen mag je wel!
Ongezonde dingen die eigenlijk best gezond zijn

En dit liever niet
Gezond eten dat eigenlijk heel slecht voor je is

PHOTOCREDITS : GOODFOODSTORIES
(Visited 1 times, 1 visits today)