Je slaapt gemiddeld zo’n 36% van je leven. Klinkt dood saai misschien, maar is wel heel erg belangrijk! Tijdens je slaap verwerk je de gebeurtenissen van de dag maar je lichaam is ook druk aan het herstellen, repareren en vernieuwen.

Te weinig slaap of een slechte nachtrust kan op lange termijn zorgen voor: een minder goed functionerend immuunsysteem, toenemende stressgevoeligheid en vetopslag! (Ja je leest het goed!). Er is hier heel veel onderzoek naar gedaan en hieruit blijkt dat bij te weinig slaap de kans op overgewicht toeneemt. Men vermoedt dat slaap effect heeft op het gewicht doordat het hormonen, bloedsuiker, stofwisseling en ontstekingen beïnvloedt.

Maar hoeveel slaap heb je dan nodig? Health coach Cil geeft advies! Dit is per persoon natuurlijk verschillend. Ga uit van gemiddeld 8 uur per nacht. Maar je kan jezelf ook eens afvragen: word ik elke ochtend gewekt door mijn wekker of word ik uit mezelf wakker. En hoe voel jij je dan? Fit en energiek of moe en futloos? Word je elke ochtend gewekt door je wekker en voel je je moe en futloos.. waarschijnlijk slaap je dan te weinig uurtjes per nacht. Wil je sneller op kunnen staan? Lees dan deze tips!

Wil je ervoor zorgen beter in slaap te komen? Dan kunnen deze tips je wellicht helpen:

  • Neem geen stimulerende (voedings)middelen zoals koffie, zwarte thee, cola, chocola en alcohol;
  • Drink een lekker kruidentheetje voor het slapen met bijvoorbeeld: valeriaan, hop, melisse of kamille. (Of maak een heerlijke en gezonde smoothie om vet te verbranden!);
  • Eet in de avond een licht verteerbare maaltijd. Kleine porties, niet te vet of met te veel koolhydraten. Ook voeding met smaakversterkers MSG (dit is een smaakmaker) kunnen zorgen voor een onrustige nacht;
  • Licht speelt ook een grote rol bij het goed in slaap kunnen vallen. Als het donker begint te worden, maakt je lichaam melatonine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je lekker in slaap kan vallen. Zorg daarom dat je 2 uur van te voren je laptop en telefoon weglegt, dit zorgt alleen maar voor onnodige (licht) prikkels. Laat het felle badkamerlicht ook uit! Om melatonine aan te maken heeft je lichaam ook nog een aantal hulpstoffen nodig, zoals onder andere vitamine C, zink, magnesium en vitamine B. Daarom is het belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te eten, zodat je al deze stofjes voldoende binnen krijgt.

Liefs,

Cil

 

 Source: Wildfox

 

(Visited 1.544 times, 1 visits today)