Ongesteld zijn. We hebben er allemaal een hekel aan. Het is vies, ongemakkelijk en oh wat kan het soms pijn doen! Sommigen merken er niets van, anderen moeten dagenlang paracetamol slikken om de dag door te komen. En vaak ga je dan heel veel chocola eten als je ongesteld bent. Maar ook wat je eet kan ervoor zorgen dat jij je beter voelt, of juist slechter!

Wat moet je vermijden?

Drankjes met koolzuur
Dit soort drankjes dragen namelijk bij aan een opgeblazen gevoel. Kies in plaats daarvan voor, je raad het al: water! Maar dan hebben we het wel over water zonder koolzuur natuurlijk. 

Voedsel dat verwerkt is
Deze is best lastig, want bewerkt voedsel is iets waar we tegenwoordig steeds normaler gaan vinden. Een tip hierbij is dan ook ”avoid anything that comes in a package”. Dus geen geen Snickers, chips of andere dingen die hoog zijn in natrium. Zo ben je binnen no-time van dat opgeblazen gevoel af.

Gefrituurd eten
Het vet waar je in frituurt zorgt ervoor dat je oestrogeen niveaus omhoog gaan. Hierdoor krijg je meer last van pijn tijdens je menstruatie. En dat betekent niet alleen friet, fried chicken en donuts, maar kijk ook uit met producten met waar plantaardige olie in zit.

Bonen
Van bonen krijg je last van een opgeblazen gevoel en dat moeten we natuurlijk niet hebben als we ongesteld zijn.

Geraffineerde granen
Geraffineerde granen verliezen net zoals andere bewerkte voedingsmiddelen veel van hun voedingswaarden. Waardoor je vaker last krijgt van cravings. Een simpele tip is dan om te kiezen voor zo veel mogelijk volkeren opties.

Vet
Voedingsmiddelen die hoog zijn in vet hebben een sterkere invloed op je hormonen. Zo kan het bijdragen aan pijn en ontsteking. Vermijd daarom vlees en zuivel om je vet inname laag te houden.

Wat kun je wel eten?

Boerenkool
Tijdens je menstruatie kan je een tekort krijgen aan ijzer, waardoor je snel moe wordt. Dus kom maar op met die boerenkoolstamppot! 

Sinaasappels
Veel calcium eten vermindert gevoelens van depressie en angst. Hoge niveaus van calcium verlichten ook nog eens krampen en pijn. Vitamine D zorgt ervoor dat er serotine gemaakt wordt, wat ervoor zorgt dat je happy in je vel zit.

Bananen
Bananen zijn hoog in vitamine B6, kalium en magnesium, wat helpt met bloating en problemen met de spijsvertering. Waar vrouwen rond that time of the month vaker last van hebben.

Zalm
Zalm eten is een echte aanrader tijdens je menstruatie. Het is niet alleen superlekker, maar ook rijk aan Omega-3 vetzuren, die helpen om je spieren te ontspannen. Hierdoor krijg je ook minder last van pijn.

Broccoli
Ga voor groen eten als je ongesteld bent en dan met name broccoli. Dit zit bomvol magnesium, kalium, calcium en allerlei soorten vitamines. Het verbeterd zo je bui en helpt tegen vermoeidheid.

Chocolade
Nee, jammer genoeg is dit geen excuus om een lekkere Sunday bij de Mac te halen. We hebben het hier namelijk over pure chocolade met meer dan 60% pure cacao. Pure chocolade is een goede bron van magnesium, wat helpt met mood swings. 

En nu wil je natuurlijk de lekkerste recepten maken met deze ingrediënten
> 4 vegetarische recepten die iedereen kan maken (Tofu- en saladevrij)
RECEPT: lekkere fit girl snacks

 

(Visited 1 times, 1 visits today)