Gezond eten en trainen met een killer agenda; het lijkt haast onmogelijk. Wat ik vaak hoor is dat er naast een drukke agenda met meetings, werk en een sociaal leven, geen tijd meer is om te trainen en gezond te eten. Het is logisch dat de meeste mensen zo denken, werken komt toch bijna altijd op de eerste plaats omdat we dit móeten doen om te kunnen eten, uit te gaan en om het dagelijkse leven te kunnen bekostigen. Wat we soms vergeten is dat ons lichaam in de hectiek van alledag aandacht nodig heeft op het gebied van sporten en gezond eten. Als je namelijk geen gezond lichaam hebt, dan wordt werken ook lastig. We zijn dan vaker ziek, maar je wordt mentaal ook sneller minder energiek. Juist door te sporten en te letten op wat je eet kun je dit voorkomen.

Mensen hebben behoefte aan structuur, aan een plan om toch een gezonde levensstijl aan te houden, zonder dat je hele leven daarvoor op z’n kop hoeft te staan. Mijn cliënten hebben het liefst een plan voor een hele week, zodat ze weten wanneer ze moeten trainen en wanneer ze wat moeten eten. Het liefst willen ze ook weten wat ze voor boodschappen moeten halen en welke gerechten ze moeten maken, pas dan denken ze dat ze het kunnen. Een gezonde levensstijl heeft te maken met prioriteiten. Als je écht gezonder wilt gaan leven moet je daar iets voor doen, moet je er ook dingen voor laten en moet je beter leren plannen en voorbereiden. Maar het is het echt waard, uiteindelijk krijg je er zoveel voor terug! Om jullie een duwtje in de goede richting te geven, geef ik jullie graag een beknopt plan!

Een gezonde levensstijl én een killer agenda: zo combineer je het!
  • Beslis welke dagen van de week je wilt gaan trainen. Om het lichaam goed te onderhouden, zou je minimaal twee keer per week moeten trainen. Als je flexibele werktijden hebt, beslis dan aan het begin van de week welke twee dagen je gaat trainen. Als je weet dat je het na je werk niet gaat redden, ga dan vóór je werk. Vind je dat te vroeg en wil je liever slapen? Dan wil je niet graag genoeg…
  • Laat je niet overhalen door collega’s of vrienden die zeggen dat je best een keertje over kan slaan om mee te gaan naar die ene borrel. Wees sterk! Ga dan eerst trainen en kom daarna terug, dat ene uurtje dat je mist van de borrel is niet zo erg.
  • Red je het vanwege omstandigheden niet om naar de sportschool te gaan, dan ga je buiten hardlopen of doe je oefeningen thuis. Er is vast een ander moment die week dat je op de bank TV kunt kijken. En ook in het weekend is er vast een uurtje waarin je jezelf in het zweet kunt werken.

Voorbereiding is zo belangrijk als je een gezonde levensstijl wilt aanhouden. Wat betreft je voeding, probeer niet per dag te bekijken wat je als ontbijt, tussendoortje of diner gaat eten. Koop één dag in de week zoveel mogelijk belangrijke ingredienten. Dan hoef je nog niet perse te weten wat je ermee gaat doen, maar als je de volgende producten in huis hebt kun je altijd wat lekkers maken: Eieren, soja melk ( of rijstmelk en havermelk), groentes, fruit, kwark, noten, vis, Kip, quinoa, speltbrood, mager beleg, kruiden om je eten de finishing touch te geven (zoals knoflook, ui, kaneel, peper, zout, chili-poeder). Met al deze producten kun je een ontbijt, tussendoortje, lunch of diner maken. Je moet een beetje leren spelen met de verschillende producten! Wat ik zelf vaak doe ik een grote pan quinoa koken en dat mixen met alle groentes waar ik zin in heb. Dan mix ik er gebakken kip en kruiden doorheen en heb ik voor elke dag een heerlijke lunch! Of je zet ’s ochtends een groente omelet op zacht vuur en laat deze lekker pruttelen terwijl je je aankleedt en opmaakt. Ook dan heb je een lunch die perfect past bij een gezonde levensstijl. Ik ben geen voorstander van vervangend voedsel, maar als jij weet dat vandaag een mega drukke dag gaat worden neem dan een eiwitten shake mee die je met water snel kunt mixen. Dan krijg je in ieder geval belangrijke voedingsstoffen binnen die goed zijn voor je stofwisseling! Het probleem waar de meeste mensen tegen aan lopen, is dat je na een drukke dag gewoon geen zin meer hebt om te koken of van alles voorbereiden. Helaas kan ik dat niet makkelijker voor je maken, hier komt een stukje eigen discipline en doorzettingsvermogen bij kijken. Ik kan je wel vertellen dat dit steeds normaler en makkelijker wordt, omdat je in een bepaald ritme komt. En als je uiteindelijk resultaat ziet en voelt, wordt het makkelijker om vol te houden!

Ik hoop dat jullie het een kans geven, want je energiek voelen en er ook nog een stunning uitzien wil toch iedereen? Je kan het!

Succes toppers en tot volgende week!

Liefs, Elske

 

P.S. Benieuw wat healthcoach Cil Vermolen te vertellen heeft over het aanhouden van een gezonde levensstijl met een killer agenda? Kijk dan hier!

 

(Visited 346 times, 1 visits today)