Have a happy and healthy new year! Het is januari en bijna iedereen heeft wel een paar goede voornemens, toch? Gezonder eten en meer sporten zijn waarschijnlijk de meest bekende. Gezond eten kan echter voor iedereen net iets anders betekenen omdat iedereen een ander startpunt heeft. Het is ook een beetje een vaag en ruim begrip. Voor mij betekent het vooral gevarieerd eten, waarbij ik me voornamelijk focus op groente en fruit. Mensen die ik begeleid naar een gezonde leefstijl maken in het begin bijna allemaal dezelfde fouten. Een veel voorkomende fout is het teveel eten van ‘gezonde voeding’. Ik laat mensen geen calorieën tellen omdat ik denk dat dat in de meeste gevallen niet nodig is als je goed leert luisteren naar je lichaam. Een tip die ik veel mensen mee geef is rustiger eten of mindfulness eten. Dit houdt in dat je bewuster eet, goed luistert naar je lichaam en je lichaam de tijd geeft om aan te geven dat het genoeg gehad heeft. Je lichaam geeft dat namelijk echt snel genoeg aan!

Er zijn genoeg onweerstaanbare lekkere producten die heel gezond zijn maar waar je niet oneindig veel van kan eten. Ook gezonde producten moet je met mate eten, anders werkt het averechts. Hieronder de top 5 van gezonde producten die je nog steeds met mate moet eten.

1. Nootjes

Nootjes zijn onwijs lekker en zitten boordevol goede vetten. Ik raad veel mensen dan ook aan om dit als snack tussendoor te nemen. Belangrijk is wel dat je je aan een kleine hoeveelheid houdt, neem bijvoorbeeld een handje vol. Nootjes bevatten relatief gezien namelijk vrij veel calorieën en voor je het weet heb je zo een bakje leeg. Tip: verdeel de nootjes in portieszakjes en neem 1 zakje per dag. Houd ongeveer een klein handje per dag aan.

2. Notenpasta

Een goede (en gezonde!) vervanger voor bijvoorbeeld pindakaas maar ook hierbij geldt: nuttig met mate en niet iedere dag!

3. Granola

Granola is ook zo’n gezonde topper maar bevat vaak redelijk wat suiker of honing. Wissel granola af met die iets minder lekkere muesli, of maak zelf een betere variant: 1 stuk fruit, 2 eetlepels goji berries, 1 eetlepel kokosrasp, 2 eetlepels pompoenpitten en 1 eetlepel honing. Tip: 2 à 3 eetlepels granola in een portie kwark is echt voldoende.

4. Healthybars

De verpakking ziet er altijd heel gezond uit maar veel gezonde repen zitten als nog vol met allerlei rommel. Check altijd de ingrediënten op de achterkant.

5. Speltproducten (speltbrood, speltkoekjes, spelt muesli, speltrepen, spelt ontbijtkoek enz.)

Spelt is hip en dat weten fabrikanten. Ze spelen er daarom gretig op in. Je wordt dood gegooid met speltproducten in de supermarkt. Voor je het weet eet je om de haverklap spelt. Niet erg gevarieerd vind ik. Het is goed om je te beseffen dat spelt een relatief duur product is en het daarom vaak gemixt wordt met bijvoorbeeld tarwe of mais. Deze producten bevatten vaak toegevoegde suiker en zijn dus een stuk minder gezond! Lees dus altijd goed op het etiket wat er verder in je schijnbaar gezonde speltproduct zit en blijf variëren!

Tot volgende week!

Liefs, Cil

(Visited 162 times, 1 visits today)