Drijfnat van het zweet, zonder make-up en met haar dat vastgeplakt zit aan je voorhoofd kijk je in de spiegel. Vanmorgen, toen je in je leren broek, op je knapste hakken en met een oversized coat hipperdepip de deur uitstapte, voelde je je toch echt een stuk aantrekkelijker. En ook al voel je je ontzettend goed over het feit dat je jezelf net compleet hebt afgebeuld en voel je de sixpack al naar de oppervlakte komen, dit kan vast anders. Of niet? Ook op de MonStyle redactie hebben we regelmatig discussies over hoe je een beetje knap voor de dag komt op de sportschool. Omdat we denken (weten!) dat we niet de enige zijn die zich bezighouden met deze ‘meisjes-dingen’ besloten we om hulp in te roepen van de experts. Er zijn namelijk zát knappe, sportieve, fashion-minded vrouwen die bakken vol tips hebben. Deze week schakelden we de hulp in van Elske Sorel!

Elske Sorel

Elske Sorel is een bekende naam op MonStyle, wekelijks geeft ze je de beste tips & tricks op het gebied van sport en gezondheid en gunt ze ons een kijkje in haar (belachelijk sportieve) leven. Elske startte met sporten toen ze vier jaar was en dit is uitgegroeid tot een ware passie voor fitness, krachttraining en boksen. Daarnaast is ze gek op outdoor sporten zoals surfen, longboarden en obstacle runs. Haar passie was zo intens dat ze naast haar baan verschillende opleidingen heeft gevolgd om Personal Trainer te worden. Met succes! Op dit moment werkt Elske als zelfstandig trainer in Alkmaar en Amsterdam. Ze doet dit onder andere bij Soda Bodyfit, waar ze op dit moment voor de tweede keer als trainer meewerkt aan het programma Obese. Elske is met recht een bezig bijtje te noemen en we gaan er vanuit dat zij natuurlijk alles weet over hoe je je als vrouw kunt vertonen in de sportschool. Toch? Let’s find out!

Als je gaat sporten, draag je dan wel of geen make-up? Zo ja, heb je favoriete producten?

Als ik les geef of zelf ga trainen draag ik geen make-up. Ik doe dat zo’n 35 uur in de week, dus dat betekent dat ik bijna nooit make-up draag! Ik vind het niet praktisch en niet nodig, als ik ga zweten blijft er van mijn make-up weinig over en als je na het sporten onder de douche stapt was je alles er weer van af. Als ik weet dat er gefilmd gaat worden voor Obese wil ik nog wel eens een uitzondering maken. Ik gebruik dan graag een mineralen poeder van Jean D’Arcel. Ik meng dit op mijn hand door mijn dagcrème, dat geeft een super mooie gloed over mijn gezicht zonder dat het er uit ziet alsof ik make-up op heb.

We gaan er even van uit dat je een sportbeha draagt tijdens het sporten. Heb je een favoriet? Uit ervaring weten we dat een sportbeha je borsten nogal plat kan drukken. Doe jij daar iets aan? Draag je bijvoorbeeld een gewone beha onder je sportbeha of is dat echt not done?

In de wondere wereld van de sport, blijft er helaas bar weinig van je borsten over. Ik heb dus geen dure, speciale beha’s nodig ter ondersteuning. Bij HEMA heb je twee soorten sportbeha’s die ik zelf erg prettig vind. Eén heeft een sluiting aan de achterkant, de ander is meer een top. Die laatste heeft pads die je er voor het wassen uit moet halen, anders komen ze gevouwen weer uit de wasmachine en heb je een naad over je borsten lopen. Nog een tip voor vrouwen met kleine borsten: ik koop mijn gewone beha’s altijd bij Sam Friday, deze beha’s hebben een super fijne pasvorm! En zij verkopen ook sportbeha’s.

Van sporten wordt je haar snel vet, maar het is niet zo goed voor je haar om het veel te wassen. Hoe zit dat bij jou? Wat doe jij om je haar fris en fruitig te houden?

Klopt, maar inderdaad is te vaak wassen niet zo goed en wordt het er alleen maar sneller vet van. Ik was mijn haar maar twee keer week, maar omdat mijn haar en hoofd daar aan is gewend, heb ik geen last van vet haar. Ik ben elke dag, de hele dag, met sport bezig, dus mijn haar heb ik meestal vast. Ook dit zorgt ervoor dat mijn haar minder snel vet wordt, want los haar wordt nu eenmaal sneller vet omdat je er steeds met je handen door gaat. Ik was mijn haar met John Frieda shampoo en conditioner en één keer per twee weken gebruik ik een masker. Als ik mijn haar heb gewassen, gebruik ik alleen nog een olie van Shu Uemura voor de punten. Zo blijft mijn haar fris en fruitig!

Wat doe je tegen zweten? Heb je tips & trucs? Favoriete producten?

Als ik les geef valt het zweten wel mee. Ik kan flink zweten als ik bokstraining geef en de pads moet ophouden (pads zijn leren handschoenen waar mijn klanten tegen aan slaan tijdens de training). Mocht ik heel erg gezweet hebben dan trek ik het liefst een schoon shirt aan. Ik vind zweten tijdens mijn eigen trainingen alleen maar erg fijn en goed voelen, dan weet ik dat ik flink tekeer ga en mijn best heb gedaan! Ik gebruik een vrij normale deodorant, het liefst Dead Sea Minerals van Dove.

Als je even geen tijd hebt en je benen niet hebt kunnen scheren, hou je daar dan rekening mee? Draag je dan geen korte broek?

Ik draag eigenlijk altijd een lange broek, maar ik zou er zeker rekening mee houden. Ik zou geen korte broek dragen als ik mijn benen niet zou hebben geschoren, ook al weet ik dat niemand dat zou zien. Ik zou me er toch niet lekker bij voelen!

Als sportieve, aantrekkelijke vrouw móet je haast wel aandacht krijgen van veel mannen tijdens het sporten. Wat zijn jouw tips & trucs om te voorkomen dat er 30 mannen om je heen draaien?

Ik ben inmiddels een halve vent, dus het gebeurt wel eens dat ik aan het stoeien ben en een man op de grond leg (oké, wel de kleinste mannen!). Iedereen gaat daarna weer braaf verder met wat hij aan het doen was. Wat ook altijd helpt is een hele zware krachttraining, mannen schrikken van het gewicht dat ik hef en ook dan blijven ze uit de buurt. Trainen met een koptelefoon op werkt ook, je moet ze gewoon geen aandacht geven en lekker knallen!

Ga je in je sportkleding over straat (heen- of terugweg gym) of kleed je je om? 

Ik loop gemiddeld zes dagen per week, 12 uur per dag in sportkleding. Als ik me continue om zou moeten kleden zou ik gek worden en dat kost ook teveel tijd. Ik ga van de ene locatie naar de andere, dus ik hou altijd alles lekker aan. Als ik een afspraak heb na mijn trainingen kleed ik me wel om, ik vind het dan ook leuk om een keer wat anders aan te hebben.

Als je je sportkleding aan trekt, stel je dan bewust een set samen (zoals je met ‘gewone’ kleding ook zou doen) of trek je aan wat schoon is? Hoe ga je te werk?

Ik heb bizar veel sportkleding, dus daar denk ik zeker wel over na. Tijdens het werken trek ik altijd kleding aan die laat zien dat ik trainer ben. Bij Soda worden we gesponsord door Falke, dus dan draag ik altijd iets van Falke met het logo van Soda. Ook in Alkmaar draag ik een shirt of jasje dat laat zien dat ik Personal Trainer ben. Als ik zelf ga trainen vind ik het leuk als het er ook gaaf uit ziet. Ik bedenk altijd eerst van tevoren wat ik ga doen voor training. Als ik ga hardlopen kan ik niet alle broeken aan, ze moeten namelijk perfect zitten en niet afzakken. Ik heb fantastische baggy trainingsbroeken, die heerlijk zitten, maar die zijn niet geschikt om te gebruiken tijdens een krachttraining. Met een afgezakte broek weet je zeker dat die 30 mannen opeens toch weer wel om je heen staan… Ik hou erg van gekke prints en ik draag het liefst tops zonder mouwtjes. Sportkleding moet goed zitten en lekker ademen, dus daar hou ik altijd rekening mee. Ik heb ook heel veel verschillende schoenen, verschillende modellen en voor verschillende doeleinden. Mijn hardloopschoenen zitten heerlijk en heb ik ook vaak aan, maar deze zijn niet geschikt voor zware krachttrainingen. Daarvoor heb ik een schoen met een dunnere en hardere zool, dan ben je namelijk een stuk stabieler.

Hoeveel geld geef je maandelijks uit aan sportkleding? En hoe staat dat in verhouding met wat je aan ‘normale’ kleding uitgeeft? 

Ik heb altijd best veel geld uitgegeven aan sportkleding en ook aan ‘normale’ kleding. Maar ik deed laatst mijn kast open en toen besefte ik me dat er nog heel veel items liggen die ik zelfs nog nooit heb aangehad. Sinds drie maanden ben ik cold turkey gegaan en geef ik even niets meer uit aan (sport)kleding. Ik denk dat ik destijds gemiddeld € 500 uitgaf aan sportkleding. Dat stond redelijk gelijk aan wat ik uitgaf aan normale kleding.

Zijn er wat jou betreft do’s of don’ts als het aankomt op sportkleding? Wat kan er echt niet?

Zeker! Voor mij een absolute do: trek kleding aan waar je je lekker en zeker in voelt. Voor sommige mensen is het al een hele stap om naar een sportschool te gaan, dus dan is het fijn dat je je in ieder geval goed voelt in wat je draagt. Verder is het belangrijk om ademende kleding te dragen dat ook nog eens goed het zweet opneemt. Vergeet je schoenen niet! Een fantastische kleur is leuk, maar let goed op de kwaliteit en dat je een model kiest dat past bij het soort training dat je doet. Hiermee kun je een hoop blessures voorkomen. Wat betreft de don’ts: grijs is niet een hele fijne kleur omdat je hier snel zweetplekken in ziet. Losse sportkleding zit vaak in de weg en kan je hinderen bij de training. En nogmaals: denk om je schoenen! Train niet op sneakers, All Stars of je sportschoenen van 10 jaar geleden (ook al zitten ze nog zo lekker). Deze tips zijn vooral praktisch, fashion wise raad ik ook om kleding te dragen dat bij je lichaam past. Ben je enorm geïnspireerd door Instagram en alle mooie gespierde dames uit de USA en de daarbij behorende korte broekjes / ondergoed? Bedenk dan even of dit gepast is waar jij traint…

Voor nog inspiratie, tips, work-outs, foto’s en nog veel meer volg je Elske op MonStyle, haar site of op instagram!

(Visited 298 times, 1 visits today)