We hebben het allemaal wel eens gehad; je gaat om half 4 ’s nachts je bed in nadat je iets té veel wijntjes, biertjes of shotjes hebt gedronken. Meteen als je in je bed ligt neem je je voor om tot, op z’n vroegst (!), 12 uur uit te slapen, maar in realiteit ben je om 7 uur alweer klaarwakker, inclusief bonkende hoofdpijn. Bleh!

Hoe komt het nou dat je na een avondje drinken zo vroeg wakker wordt? Volgens slaapexpert Professor Colin Epsie heeft het allemaal te maken met ons metabolisme. De eerste helft van je nachtje slaap zorgt de alcohol ervoor dat je snel in een diepe slaap terechtkomt, maar als de alcohol eenmaal uit je lichaam is verdwenen dan krijg je een “terugval”. Je komt dan in je REM-slaap terecht. REM is een lichtere vorm van slaap waarin je af en toe wakker wordt. Dat is de reden achter (soms) een rusteloze nacht en het vroege wakker worden.

De oplossing? Niet erg verrassend: minder drinken. Wanneer het kwaad al is geschied en je om 7 uur ’s ochtends al wakker wordt kun je er net zo goed het beste van maken. Maak een ontbijtje (als je maag dat aankan) kruip weer terug in bed en bekijk de nieuwste series op Netflix. Er is geen betere manier om je ochtend te besteden als je het ons vraagt ;).

Oh en mocht je toch een kater hebben? Drink dan even dit.

READ NEXT:
Met deze hacks drink je alcohol met minder calorieën
> De lekkerste alcoholvrije cocktails 
> De kater komt niet later: fris opstaan na het drinken

Source: Instagram
(Visited 1 times, 2 visits today)