Dat het verwijderen van make-up en het reinigen van ons gezicht belangrijk is voor het slapengaan, weten we allemaal wel. Maar ook als je goed bezig bent met sporten, is een goede verzorging van belang voor je huid. Zo kun je beter niet gaan sporten met make-up op en moet je je ook aan je huid denken ná een sportsessie. Naast al dat zweet, komt je huid namelijk in contact met bacteriën van de fitnessapparaten die je met iedereen deelt. Dit zijn de do’s en don’ts van huidverzorging voor en na het sporten.

Do: direct reinigen

Natuurlijk is het het best om meteen te gaan douchen als je klaar bent met sporten. Maar als je bijvoorbeeld eerst nog een kwartier in de auto moet zitten, kun je beter eerst even een gezichtsdoekje over je gezicht halen. Dan verwijder je al een groot gedeelte van het zweet en de bacteriën. En hoe verleidelijk het ook is om thuis nog even in je sportkleding rond te lopen en het douchen uit te stellen, dit kun je echt beter niet doen. Dit is namelijk de perfecte broedplaats voor bacteriën en daar gaat je huid niet blij van worden. Denk bij het douchen ook aan de temperatuur. Een hete douche droogt je huid namelijk uit.

Don’t: haarproducten gebruiken

Als het kan, vermijd dan alle soorten haarproducten. En ja, ook de haarlak die je haar uit je gezicht houdt. Gebruik hiervoor liever een haarbandje of bobby pins. Of doe een haarmasker in voordat je gaat sporten. De ideale lazy girl hack. Als je tijdens het sporten haarlak in hebt, kan door het zweet de haarproducten in je gezicht komen. Ze komen dan op je gezicht terecht en blokkeren je poriën. En dit kan weer zorgen voor puistjes.

Do: een mist of moisturizer gebruiken

Zweet zorgt ervoor dat je huid uitdroogt. Daarnaast wordt je huid warm en daardoor misschien erg rood door het sporten. Na je work-out kun je je huid eerst afkoelen door middel van een mist. Dit is een hydraterende spray die vaak ook vitamines en mineralen bevat die goed zijn voor je huid. Hierna kun je nog een moisturizer gebruiken. Die brengt vocht in je huid en kan de roodheid verminderen door uitgezette bloedvaten te kalmeren.

Don’t: make-up na je work-out

Tijdens het sporten kun je het beste geen make-up dragen. Maar meteen na je work-out een laag foundation op je huid smeren, is ook niet goed. Je poriën staan namelijk open en je huid heeft de tijd nodig om te herstellen. Sla je foundation dus een keer over of wacht zo lang mogelijk met het aanbrengen van je make-up look of ga voor een klein laagje BB-cream in plaats van foundation.

Op zoek naar een moisturizer voor na het sporten?
> Deze betaalbare moisturizer krijgt de beste reviews op Amazon

Op deze manier vindt jij sporten ook leuk!
> Deze fitness trends maken sporten een STUK leuker

Shop hier de allermooiste sportkleding:
> De allermooiste sportkleding vind je hier

(Visited 1 times, 5 visits today)