Twee keer per jaar gaat hier op de redactie de vlag uit. En nee, dat heeft niks te maken met verjaardagen. Er zijn van die momenten in het jaar die groots gevierd moeten worden. Welke momenten dat zijn? Zomer(- en winter) sale.

Eigenlijk is het een soort kerst voor shopaholics. Overal in de stad komt versiering te hangen in de vorm van affiches, posters en vlaggen met daarop de magische woorden SALE. Of het percentage dat je níet meer hoeft te betalen (soort van je winst dus eigenlijk). Heerlijk!

En daar gaat het soms een beetje mis. Er gaat niet alleen een behoorlijk bedrag van de prijzen af, ons logisch nadenken krimpt net zo hard mee. Wij vrouwen kunnen namelijk als geen ander goed praten waarom we zo hard mee doen aan de hysterie die ontstaat als het ergens sale is. Zeg eens eerlijk: komen deze gedachten jou bekend voor? Maar waar komt die shopdrang tijdens de sale toch vandaan?

SCIENCE SAYS

Volgens de wetenschap heeft het te maken met ons  jagers-instinct. Het woord ‘sale’ triggert onze emoties. We herinneren ons meteen de kick van de vorige sale.. Toen je met dat ene toffe item de winkel uitliep. En daarmee wordt onze emotie getriggerd, vergelijk het met meedoen aan de loterij. Je weet nooit wat de uitkomst is, maar het gevoel daar doen we het voor.

Dit alles komt door het gedeelte in ons brein genaamd amygdala. Dit gedeelte van ons brein zorgt ervoor dat wij herinneringen herbeleven en precies dit gedeelte van je brein reageert zo heftig op woorden zoals sale. Onze emoties nemen de overhand en wat volgt… Is een giga shopsessie! Conclusie we kunnen dus gewoon niks aan ons shopgedrag 😉

Ready, set, SHOP!
De sale bij ASOS is van start gegaan

Ja!!!
> De eerste bikini’s zijn al in de sale

It’s that time of the year…
Shop het (nu al) meest gedragen item van 2018 in de sale

(Visited 1 times, 1 visits today)