Ken je dat? Als je ‘s ochtends sport voel je je de hele dag fit en wanneer je ‘s avonds hebt gesport val je daarna als een blok in slaap. Heel gek, dat vinden wij dus ook. We onderzochten op welk moment je het beste kunt sporten: ‘s ochtends of toch ‘s avonds?

Op basis van ons biologisch systeem en persoonlijke voorkeuren is het niet mogelijk om een bepaald moment vast te stellen dat voor iedereen werkt. Als je ‘s ochtends sport is je lichaamstemperatuur nog laag en je spieren zijn nog erg stijf. Alles staat nog op een laag pitje en je bent zelf misschien ook nog niet helemaal wakker. Je testosteron piekt ‘s ochtends en dit is belangrijk voor het aanmaken van spiermassa. Je stofwisseling is gedurende de dag ook hoger. Je verbrandt overdag meer calorieën en dat zorgt er dan weer voor dat je gemakkelijker kunt afvallen. Voor de echte early birds: als je voor het ontbijt al lichte cardio doet, verlies je meer lichaamsvet!

Als je ‘s avonds sport ben je fysiek het sterkst: je lichaamstemperatuur stijgt, de hoeveelheid adrenaline in je bloed stijgt en je longcapaciteit is dan ook het best voor een beter uithoudingsvermogen. Na een uur of 10 maakt je lichaam melatonine aan en verschillende lichaamsfuncties worden vertraagd als voorbereiding op je slaap. Dat is de reden dat je na je workout vaak als een blok in slaap valt.

Zowel ‘s ochtends als ‘s avonds zijn goede momenten om te sporten. Voor welk moment je kiest, is dus erg persoonsgebonden. Blijf jij ‘s ochtends liever wat langer in je bed liggen of begin je de dag met een gezonde workout?

READ NEXT:
Dit is wat je absoluut niet moet doen na het sporten!
Eten voor het sporten, hoe zit dat?
Zo voorkom je een uitgezakte staart tijdens het sporten

(Visited 1,533 times, 1 visits today)