Cellulite, van dit beautyprobleem worden we niet blij. Helaas krijgt 90% van de vrouwen hier vroeg of laat in meer of mindere mate last van. Vaak denken mensen onterecht dat dit te maken heeft met ‘te dik’ zijn. Maar niets is minder waar. Ook slanke vrouwen kunnen last hebben van cellulite.

Hoe ontstaat het cellulite?

De billen en heupen zijn bij de vrouw een plaats waar vet makkelijk wordt opgeslagen. Deze vetcellen liggen in een klompje bij elkaar omgeven door schotjes van bindweefsel. Als de vetcellen toenemen puilen deze klompjes enigszins uit, terwijl andere delen van de huid door de bindweefselstrengen niet kunnen uitzetten. Deze gevulde vetcellen zorgen niet alleen voor een zichtbaar (deukjes) effect op de huid, ze belemmeren eveneens de bloedsomloop. Hierdoor ontstaat een ophoping van vocht, vet en afvalstoffen. Daarnaast is het elastische bindweefsel van een vrouw zachter en losser dan dat van een man.

Eén van de hoofdoorzaken van dit probleem zijn hormonen. En dan vooral het hormoon oestrogeen wat te dominant aanwezig is, door bijvoorbeeld de anticonceptiepil en stress. Natuurlijk spelen erfelijkheid, je voedingspatroon en leefstijl ook een rol.

Dit kun je eraan doen

Cellulite kan een hardnekkig probleem zijn maar dit is geen reden om je hier bij neer te leggen. Alle kleine aanpassingen in je voedingspatroon en leefstijl kunnen helpen. Belangrijk is een gezond en gevarieerd voedingspatroon bestaande uit veel biologische groente en fruit.

– Kies voor kruisbloemige groenten als bloemkool, kool, spruitjes en broccoli.

– Vermijd suiker, verzadigde vetten, kant-en-klaar producten en alcohol zoveel mogelijk. Drink verder voldoende water en kruidenthee.

Om het proces te versnellen kan je er voor kiezen om hierbij supplementen te slikken (zoals ‘Maca’ in poedervorm of supplement). Deze supplementen kunnen je helpen om je hormonen weer in balans te brengen.

Workout

Er zal ook flink getraind moeten worden. Het liefst zo’n 3 à 4 keer per week. Je training moet vooral bestaan uit krachttraining! Intensieve krachttraining heeft een positief effect op je hormoonbalans en zorgt voor een strakker lichaam.

In combinatie met voeding en rust zal je ook nog eens vet gaan verbranden. Er zijn tegenwoordig ook een aantal goede behandelingen tegen cellulite. Deze behandelingen richten zich met name op de doorbloeding en het losser maken van het verkleefde weefsel.

Dit zijn mijn favorieten:

1. Cellulite Cups
DIY: plaats de ‘cellulite cups’ op de juiste plakken, druk de bovenkant van de cups in, waardoor het vacuüm trekt. Op die manier bereik je de onderhuid en ga je cellulite te lijf. Makkelijk in gebruik en niet al te duur. Je hoeft de cups namelijk maar eenmalig aan te schaffen. Te bestellen op: cellulite-cups.com

2. Bindweefselmassage
Je hebt minimaal 10 behandelingen nodig, maar het resultaat mag er zijn! Bekijk hier waar je dat kunt laten doen.

3. De Velashape
Deze bindweefselmassageroller (met infraroodlicht) verbetert de doorbloeding en het zorgt ervoor dat er een versnelde stofwisseling van de vetcellen ontstaat. Het is vrij kostbaar en er zijn 6 tot 10 behandelingen nodig, maar zeker de moeite waard.

Deze behandelmethodes zijn slechts een aanvulling op je trainingen en voedingspatroon. Voor een optimaal en langdurig resultaat moet je alles aanpakken.

(Visited 7,022 times, 1 visits today)