Dat  je ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, wisten we natuurlijk al lang. Maar wat is nu een ‘goed’ ontbijt? Dat lijkt erg te verschillen van de Engelse bacon en eggs of een Hollandse boterham. Wij hebben het voor je uitgezocht, lees mee!

Onderzoek heeft uitgewezen dat  proteïne- en vezelvolle ontbijtjes het beste zijn. Deze geven je een boost in de ochtend en laten je langer vol voelen zodat je rond de middag niet naar de snoepautomaat rent. We’ve all been there. Proteïne en vezels vind je bijvoorbeeld in pindakaas, bananen en avocado’s. Vind je het nu lastig om recepten te bedenken. We’ve got you! Hier zijn drie ontbijtjes waarmee jouw dag niet meer stuk kan.

Broodjes belegd met pindakaas, banaan en chiazaad
Wat heb je nodig?
– 1 halve banaan
– Chipzaad
– Pindakaas
– 2 sneetjes brood
– Kaneel

Wat moet je doen?
Toast een sneetje brood en doe hier wat pindakaas op. Snij de banaan in sneetjes en beleg hiermee de toast. Strooi er als final touch wat chiazaad en kaneel op.

Bananen smoothie met pindakaas 
wat heb je nodig?
– 125 ml melk
– 2 eetlepels lijnzaad
– 1 eetlepel pindakaas
– 1 theelepel honing
– 1 rijpe banaan
– Blender

Wat moet je doen?
Snij de banaan in stukjes en blend dit samen met de melk, pindakaas en honing tot een glad mengsel. Giet dit in een glas en voeg daarna het lijnzaad toe. Cheers!

Havermout pannenkoeken
Wat heb je nodig?
– 2 bananen
– 2 eieren
– 40 gram havermout
– 40 gram bakpoeder
– maple syrup (optioneel)
– Fruit naar keuze
– Olie
– Blender
– Pan

Wat moet je doen?
Doe de bananen, eieren, havermout en bakpoeder in een blender. Blend dit tot één geheel en laat het 10 tot 20 min dik worden. Verwarm wat olie in een pan en bak hierin de pannenkoeken tot ze goudbruin zijn. Serveer de pannenkoeken met wat maple syrup en fruit, zoals frambozen.

 Wil je nog meer gezonde (en lekkere) recepten lezen?
 
PHOTOCREDITS ; SIMPLEGREENMOMS