We weten allemaal dat de perfecte 7 of 8 uur slaap je dag een stuk leuker maakt voor jezelf (maar vooral voor de mensen om je heen). Het zoemen van een mug boven je hoofd die met geen mogelijkheid te vinden is wanneer je het licht aandoet, de buren die een uit de hand gelopen borrel houden of gepieker over van alles en nog wat: hier zit niemand op te wachten als je je bed instapt. Hoe ouder we worden, hoe dankbaarder we zijn voor een goede nachtrust.

5 tips voor een betere nachtrust

Nu zijn er veel dingen die je helaas niet kan verhelpen voor je perfecte nachtrust maar er zijn wél een aantal trucs die super simpel zijn met als resultaat: ‘s ochtends uitgerust en fris je bed uit te komen. Fijn! 

1. Frisse lucht

Als je naar bed gaat, zorg dan altijd dat je even een raam openzet (vooral als je wat hebt gedronken). Frisse lucht is ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. Als alle ramen dichtzitten is er geen toevoer meer van frisse lucht (en dus zuurstof). Je zult meteen merken dat je fijner wakker wordt. Zet ook in de winter je raam open. Gebruik gewoon extra veel dekens en trek een fijne pyjama aan.

2. Donker

Verduister je kamer zo goed mogelijk. Hoe donkerder hoe beter. Licht heeft namelijk veel invloed op ons slaap-waakritme. Licht zorgt voor de aanmaak van waakhormonen. Zeker in de zomer wanneer het vroeg licht wordt, is het belangrijk om je kamer goed te verduisteren zodat je niet te vroeg wakker wordt. Daarnaast kan zonlicht wel helpen jou op een natuurlijke wijze wakker te laten worden. Hierdoor wordt je dus relaxed wakker. Doe dus zodra je wekker gaat je gordijnen open of denk eens na over een wake-up light.

3. Sokken aan

Nee, echt super charmant is het niet maar volgens de experts werkt het echt; slapen met sokken aan. Vooral voor mensen die vaak koude voeten hebben, is dit een goede tip. Door het verwarmen van je voeten gaan je bloedvaten wijder staan, de warmte zal nu goed verdeeld worden door het lichaam en je hersens krijgen een seintje dat ze kunnen ontspannen. Of warm een kruik op en leg deze bij je voeten.

4. Tot rust komen

Heb je overdag geen tijd om te sporten waardoor het vaak ‘s avonds moet? Dan heb je vast wel gemerkt dat je ‘s avonds wat onrustig bent als je naar bed gaat. Na een zware workout gaat je lichaamstemperatuur omhoog. Het duurt gemiddeld vier tot vijf uur voordat je weer bent afgekoeld. Als je bent afgekoeld krijgen je hersenen een seintje dat het tijd is om te rusten. Iets om in gedachten te houden, dus.

5. Onbezorgde nachtrust

Ja, en last but not least wil je natuurlijk ook gewoon comfortabel in je bed liggen. En dat kan soms best lastig zijn tijdens je menstruatie. Uit onderzoek blijkt dat 67% van de vrouwen elke maand onrustig slaapt gedurende twee tot drie dagen voor hun menstruatie.

Wij hoeven natuurlijk niet te beginnen over die waardeloze nachten als je eenmaal ongesteld bent. De angst dat je misschien doorlekt, verzekert je van een onrustige nacht. Hoe goed jij ook voorbereid naar bed gaat, ‘s ochtends vroeg check jij meteen je lakens.

En vooral Libresse begrijpt hoe vervelend dit kan zijn. Daarom heeft Libresse nu speciaal maandverband ontworpen voor ‘s nachts. Libresse Ultra Goodnight Extra geeft je tien uur lang bescherming. Het nieuwe maandverband heeft anti-lekrandjes, een kern die snel absorbeert en een bredere voor- en achterkant. Zo weet je zeker dat het ‘s nachts niet fout gaat en heb jij nog net zo’n witte lakens als toen je naar bed ging. #sleepfearless

Spierwitte Laken Challenge

Geloof je het niet? Probeer het eens! Libresse geeft nu gratis proefpakketjes weg en daagt jou uit om mee te doen aan de Spierwitte Laken Challenge. Zo kan jij de hele nacht vrij bewegen wanneer je slaapt: of je nu in je hoogslaper of kingsize bed ligt van 3 bij 3. Dat is pas echt uitgerust wakker worden.



(Visited 1 times, 1 visits today)