Elke aanpassing in je voedingspatroon heeft invloed op je lichaam, zowel positief als negatief. Switchen van je normale voedingspatroon naar een dieet is vaak een hele grote verandering. Vaak resulteert dit in een positief effect op je gewicht: je valt af.

Maar zo snel als die kilo’s eraf vliegen, zo snel zitten ze er vaak ook weer aan! De reden hiervoor is dat we na verloop van tijd weer vervallen in onze oude eetgewoontes en -patronen. De meeste diëten zijn namelijk ook te heftig om voorgoed vol te houden, dus er volgt na een heftige dieet altijd weer een verandering. De sleutel tot een stabiel gewicht is het aanleren van een gezond voedingspatroon, zonder calorieën te tellen en met af en toe een paar lekkere uitzonderingen (cheaten mag!). Maar wat zijn de meest gemaakte fouten bij diëten?

Koolhydraten schrappen

Eén van de bekendste dieet-vormen: het compleet schrappen van koolhydraten. Koolhydraten zijn de brandstof van je lichaam en echt onmisbaar. Krijg je hier te weinig van binnen dan zul je je lusteloos en chagrijnig gaan voelen (bitch alert!). Daarnaast kan je schildklier trager gaan werken, wat een negatief effect heeft op je verbranding.

Punten of calorieën tellen

Dit is een vrij achterhaalde methode. Volgens deze methode zou je namelijk in principe alles kunnen eten (chips, koekjes, chocolade, patat… nomnomnom!) zolang je maar niet meer dan een X aantal calorieën per dag binnenkrijgt. Op een dieet van alleen roze koeken zou je best wat af kunnen vallen. Maar hoe lang duurt het voordat er grote tekorten ontstaan in je lichaam? Door dit suiker-rijke product zul je uiteindelijk steeds meer willen eten (het vult namelijk absoluut niet) en je energieniveau zal alleen maar bergafwaarts gaan. Voor je het weet zit je de hele dag door op de bank roze koeken te eten, daar is nog nooit iemand slanker van geworden. Door een hoge inname van suiker wordt ook je immuunsysteem onderdrukt, verkoudheid en griepjes liggen dus op de loer! Als dat al niet genoeg is, verstoort het ook de hormoon- en mineralenbalans in je lichaam.

Geen of weinig vet eten

Vet helpt mee aan een gezonde huid en mooi haar (deze skin foods ook!) en het is onmisbaar voor een goed geheugen (je hersenen bestaan namelijk voor 60% uit vet). Vet is daarnaast een bouwsteen en je hebt het nodig om vitamine A, D en E op te kunnen nemen in je lichaam. Dit zijn in vet oplosbare vitamines, dus zonder vet wordt er niks opgenomen. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar we hebben zelfs verzadigde vetten nodig. Dit helpt bijvoorbeeld bij de aanmaak van testosteron.

Maaltijd vervangers

De zogenaamde maaltijdvervangers (zoals shakes) pretenderen alle nodige vitamines en mineralen te bevatten, maar dit is natuurlijk de grootste onzin. Ze bevatten wel een hele hoop andere dingen, zoals suiker of aspartaam en een hele hoop andere kunstmatige stoffen. Door het gebruik van een maaltijdvervanger is het aanleren van een normaal voedingspatroon ook weer een stap verder weg.

Wil je op een gezonde manier voor langere tijd (liefst altijd!) een aantal kilo verliezen, dan is een healthy lifestyle de enige oplossing. Als je eenmaal hebt besloten dat die kilo’s er echt af moeten, dan wil je dat die er natuurlijk direct afvliegen. Helaas geldt dat hoe langzamer de kilo’s er af gaan, hoe makkelijker het wordt om ze er ook af te houden in de toekomst. Neem dus je tijd!

Liefs, Cil

Dit is het ideale ontbijtje als je wilt afvallen
Ideale ontbijtje als je wilt afvallen

Fabeltjes over afvallen? Die zijn er zeker!
Fabeltjes over afvallen

Kan gezond snacken? Ja zeker! 
Gezond snacken, kan dat?

(Visited 141 times, 1 visits today)