Snoozen is bijna een begrip, iedereen doet het. Je drukt je wekker gerust (één, twee, drie) vier keer achter elkaar uit, want nog even blijven is zo fijn (right?). Uiteindelijk niet, ladies .Lees hier waarom je er beter mee kunt stopppen én belangrijker nog: hoe je ermee moet stoppen. (Met deze tips begin je dag sowieso goed!). Vandaar de spoedcursus: anti-snoozen. 

Snoozing is losing

Elke keer dat je weer in slaap valt wordt het geluksstofje serotonine aangemaakt (daarom vinden we snoozen zo fijn!). Zodra jij, na het indrukken van de snooze button, weer in slaap valt gebeurt dit telkens opnieuw. Snoozen werkt verwarrend voor ons lichaam doordat het zich nét had klaar gemaakt om wakker te worden en je daarna toch weer in slaap valt. Hierdoor kunnen we gedurende de dag minder goed functioneren. Voor de diehard snoozers onder ons: je wekker eerder zetten om te snoozen zorgt ervoor dat je ‘s nachts minder tijd hebben om gebeurtenissen te verwerken.

Nooit meer snoozen met deze tips

1. Stel je lievelingsnummer in als wekkergeluid, zodat je zo happy (as-possible) wakker wordt en jouw dag gelijk goed begint. Zorg ervoor dat je favo nummer na een tijdje niet je neus uitkomt door regelmatig af te wisselen.

2. Verplaats je wekker naar de andere kant van je kamer waardoor je er wel uit móet komen. Dit trucje bestaat al even, maar dat is niet voor niets, het werkt! Stel je wekker in op het tijdstip dat je er écht uit moet, zo voorkom je dat je langer kunt blijven liggen (en er dus wel uit moet!).

3. Koop een ouderwetse klok. Dit is waarschijnlijk de meest simpele tip. Zonder snooze button valt er ook weinig te snoozen. De geluidjes van berichtjes die binnenkomen houden je wakker, en verleiden je om toch even snel te kijken. Misschien is het wel belangrijk. Nee! Het is gewoon een meme (die kunnen toch wel wachten tot de ochtend?).

4. Zorg dat er ‘s ochtends daglicht in je kamer kan komen, door je gordijnen open te laten staan. Je wordt hierdoor sneller -en natuurlijker wakker als er daglicht je kamer in kan komen. In de winter is dit lastig om vijf uur ‘s ochtends maar dan kun je ook een speciale wekker mét licht gebruiken (in de maanden dat je deze nodig hebt).

5. Zorg voor voldoende nachtrust (gemiddeld zo’n 8 uur per dag) en probeer ‘s avonds (zoveel mogelijk) rond dezelfde tijd naar bed te gaan (het klinkt onmogelijk maar het is makkelijker dan je denkt!). Je lichaam zal namelijk wennen je regelmatig slaapritme, waardoor je veel natuurlijker (of vanuit jezelf) wakker zult worden.

Heb jij s’avonds geen slaap? Dat komt misschien hierdoor…
Dit moet je nooit doen voor het slapen gaan
Dit kan je beter niet eten voor het slapengaan
>Waarom je met make-up op slapen beter kunt laten!

PHOTOCREDITS : WEBHOSTUNIVERSITY