Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Alleen hebben we er allemaal wel moeite mee om ’s ochtends ervoor uit bed te komen. Het gebeurd dan ook regelmatig dat we ons ontbijt overslaan of onderweg snel iets kopen. Zonde eigenlijk, want ontbijt kan zo lekker zijn.

Daarom hebben wij een aantal ontbijtjes die je op zondag al kan maken voor je uitgezocht. Zodat jij de rest van de week een lekker ontbijtje klaar hebt staan.

Pannenkoeken

Pannenkoeken zijn zó lekker. Maar ‘s ochtends vroeg in de keuken staan om ze te bakken, dat zien we niet helemaal zitten. Gelukkig kun je ze ook prima de dag ervoor maken. Wil je ze niet koud eten, warm ze dan eventjes op in de magnetron, een koekenpan óf in je tosti-apparaat. Hier vind je de allerlekkerste pannenkoek recepten.

Ontbijtmuffins

Als je aan muffins denkt, denk je misschien niet meteen aan een gezond ontbijt. Maar er zijn ook genoeg gezondere varianten, met havermout bijvoorbeeld. Muffins kun je heel makkelijk meenemen en zullen zeker in de smaak vallen. Net zoals bananenbrood.

Bananenbrood

Bananenbrood is een super handig ontbijt. En ook nog eens gezond. Als je ’s ochtends geen zin hebt, kan je het de avond van tevoren maken. Bananenbrood kan je de hele week meenemen als ontbijt. Tip, leg het in de vriezer en haal er iedere ochtend een snee uit, zodat het lekker vers is.

Yoghurt of kwark

Een ontbijtje met yoghurt of kwark is zo klaar en kost je dus niet veel tijd in de ochtend. Maar als je je ontbijt meeneemt om onderweg op je werk te eten, bespaar je toch weer tijd. Als je houdt van crunchy granola,kun je dit beter gescheiden houden van de yoghurt en pas toevoegen vlak voordat je je ontbijtje eet.

Chiapudding

Als je chiapudding nog nooit hebt geprobeerd, wordt dit zeker tijd. Het is namelijk een makkelijk, gezond en lekker ontbijt. Voor een portie meng je drie eetlepels chiazaad met 250 milliliter melk. Voor wat extra smaak kun je wat honing of kaneel toevoegen. Laat het een nachtje in de koelkast staan. In de ochtend maak je de pudding af met fruit en/of noten.

 

 Oatmeal koekjes

Ontbijt met havermout, daar zijn er genoeg van. Deze Oatmeal koekjes zijn handig om van te voren al te maken. Je kan er lekker wat fruit of chocolade aan toevoegen. Als je haast hebt, kan je deze ook meenemen en onderweg eten.

https://www.pinterest.com/pin/368943394460387264/

Overnight oats

Overnight oats is een heel makkelijk en gezond ontbijt. Het enige wat je hoeft te doen is havermout, melk en eventuele smaakmakers in de koelkast zetten. De volgende ochtend staat havermout-ontbijtje direct voor je klaar.  Super easy dus. En havermout is ook nog eens erg gezond doordat het veel vezels bevat, win-win.

https://www.pinterest.com/pin/498492252498662989/

https://www.pinterest.com/pin/531847037231617967/

 

Maak deze fouten niet bij het ontbijt:
>7 ontbijt fouten die jij waarschijnlijk OOK maakt

Probeer ook eens deze oatmeal chocolate chip cookies eens:
>Gezond en lekker ontbijt voor onderweg

Van een goed ontbijt kun je zelfs afvallen:
>SCIENCE SAYS: Als je DIT ontbijt val je sneller af

De kilo’s vliegen er vanaf
> SCIENCE SAYS: Als je DIT ontbijt val je sneller af

 PHOTOCREDITS SHUTTERSTOCK