Gewichtheffen is een idee for all of us girls! Als je op reguliere basis gewichten heft, val je zó een kleding maat af. Als je dit met cardio doet, komen de kilo’s er, als je even niet sport, zo weer aan. Met gewichtheffen is dit niet het geval. Top idee dus als je blijvende resultaten wilt zien. En wees niet bang om een bodybuilder te worden, want wij vrouwen hebben daar de hormonen niet voor. Het enige wat je zult worden is slank. This is what you should know:

Welke oefeningen kun je het beste doen?

Er zijn een aantal key moves die iedere vrouw het beste aan haar workout routine toe kan voegen. Dit zijn squats, lunges, deadlifts, chest presses, en de bent-over-row. Dit zijn samengestelde oefeningen waarmee je meerdere spiergroepen traint. Dat maakt dat deze oefeningen grote calorie burners zijn en dat ze efficiënt werken voor spieropbouw. Op Youtube is heel gemakkelijk te vinden hoe deze oefeningen precies werken.

Om resultaten te bereiken heb je een plan nodig


Iedere keer dat je naar de sportschool gaat wil je toch kleine verbeteringen zien. Of dat nou het uitvoeren van een extra exercise is of een wat zwaarder gewicht tillen dan de vorige keer. Dit wordt ‘progressieve overbelasting’ genoemd. En zolang je je lichaam progressief belast, zul je resultaten gaan zien. Zorg dus dat je een plan maakt waarin je jezelf steeds uitdaagt. Doe het wel in kleine stapjes en vraag niet té veel van je lichaam.

Gebruik écht zware gewichten


We hebben het over gewichten die je 6 tot 8 keer hoog kunt houden. En bij de laatste keer dat je ‘m omhoog tilt is het de bedoeling dat het echt héél, héél zwaar is. Want dat betekent dat je het goed doet! Neem dan even rust, voor zo’n 2 tot 3 minuten, en doe het daarna nog een keer.

Welke resultaten kun je verwachten?


Als je spiermassa opbouwt zul je merken dat je lichaam dagelijks meer calorieën gaat verbranden. Als je je heupen, taille en dijen op gaat meten vanaf de eerste dag dat je begint met gewichten heffen, zul je al snel merken dat de centimeters eraf vliegen. Start, als je nog nooit met gewichten hebt gesport, gewoon licht. Je zult toch eerst moeten leren hoe de oefeningen werken. Zo kun je stap voor stap wat meer gewicht toevoegen. Je bent sterker dat je denkt!

READ NEXT:
Sporten en afvallen? Hier de tips!
Thuis sporten? Hier de beste workouts
Wat is beter: ’s ochtends of ’s avonds sporten?

PHOTOCREDITS : SAKSFITHAVENUE
(Visited 4.119 times, 1 visits today)