Wil jij ‘s ochtends wel eens wat anders ontbijten dan een sneetje brood, yoghurt met muesli of kommetje havermout? Maak eens een smoothiebowl! Een gezond én lekker ontbijtje dat weer eens iets anders is dan je gewend bent. Het allerbeste is dat je je smoothie kunt eten alsof het ijs is. Gebruik bevroren fruit en je smoothiebowl krijgt vanzelf de perfecte structuur. Het enige wat je nodig hebt is fruit, een blender en toppings. Dus waar wacht je nog op? Probeer de smoothiebowl op één van deze twee manieren:

Fruitige smoothiebowl

Deze smoothiebowl lijkt het meest op wat je gewend bent van een smoothie. Hij is namelijk fruitig en fris. Gebruik als basis een bevroren banaan en 100 tot 200 milliliter melk. Dit kan iedere soort melk zijn, dus kies je favoriete soort. Kies daarnaast voor nog een of twee fruitsoorten die jij lekker vindt: mango, frambozen, aardbeien en ga zo maar door. Als je hem zo healthy mogelijk wilt maken, kun je er ook een groene smoothie van maken met spinazie. Voeg de ingrediënten samen in de blender, giet het in een kommetje en voeg de toppings toe die jij lekker vindt.

Chocolade smoothiebowl

Voor een chocolade smoothiebowl neem je ook als basis een bevroren banaan en een scheutje melk. Voor de chocoladesmaak voeg je (ongeveer 3 el) cacaopoeder toe en om hem zoeter te maken, kun je een paar dadels gebruiken. Stop deze ingrediënten in de blender, giet het mengsel in een kommetje en maak de smoothiebowl af met je favoriete toppings. Tip: Ook pindakaas is heerlijk in combinatie met banaan en cacao, dus peanut butter freaks: voeg vooral een eetlepel (of meer) toe.

Toppings en tips

Je kunt allerlei soorten toppings gebruiken: blauwe bessen, stukjes aardbei of mango, kokossnippers, muesli, havermout en allerlei soorten noten en zaden. Als het van jou niet per se heel gezond hoeft te zijn,  kun je zelfs gaan voor stukjes chocola. De smoothiebowl kun je precies maken zoals jij wilt, dus experimenteer vooral met verschillende ingrediënten en toppings. Ben je niet helemaal tevreden over je smoothiebowl? Om je smoothie dikker te maken, voeg je wat havermout toe en met een scheutje melk maak je hem dunner.

Goed ontbijten zonder eerder op te staan!
> Ontbijtjes die je ‘s avonds maakt en ‘s ochtends meeneemt

Maak jij deze fouten ook tijdens je ontbijt?
> 7 ontbijt fouten die jij waarschijnlijk OOK maakt

Cookies for breakfast!
> RECEPT: Gezonde koekjes voor het ontbijt

PHOTO CREDITS: BRITT LEEMAN
(Visited 1 times, 1 visits today)