Ben je voor de zoveelste keer opnieuw begonnen met sporten, maar is je motivatie na een paar sportsessies vaak ook weer ver te zoeken? Heel herkenbaar… Sporten volhouden is niet altijd even makkelijk. Maar laat het deze keer niet zo ver komen dat je afhaakt! Wij hebben handige tips waardoor je wél gemotiveerd blijft om door te gaan met sporten:

Don’t: te hoge doelen stellen

Ja, je zal waarschijnlijk eerder resultaat zien als je iedere dag zou sporten, maar dit is voor de meeste van ons niet erg realistisch. Als je te vaak en te intensief traint, word je daar niet gelukkig van. Het zorgt er juist voor dat je er op den duur steeds vaker van af gaat zien. Je spieren hebben hiernaast ook rust nodig. Als je net begint met sporten, is het dus niet verstandig om gelijk iedere dag in de sportschool te staan.

Begin rustig en bouw het op voor jezelf. En daar bedoelen we mee: zet geen onrealistische doelen. Je kunt echt geen sixpack kweken in een paar maanden tijd.

Do: specifieke doelen stellen

Als je gaat sporten zonder doel, is dat vergelijkbaar met een designer item willen kopen zonder ervoor te sparen. Je gaat nooit resultaat boeken. In plaats van één veel te groot doel te stellen, kun je beter meerdere kleine doelen stellen. Zo behaal je ze makkelijker en kun je doorwerken zonder dat je de hoop wil opgeven.

Maak bijvoorbeeld een schema voor jezelf, probeer een tijd in te stellen die je moet behalen voor op de apparaten. Schrijf ook een aantal tussendoelen op: bijvoorbeeld dat je over een maand twintig keer kan opdrukken en de week daarna dertig keer. Zo blijf je veel gemotiveerder en heb je jouw doel goed voor ogen. Op deze manier is sporten echt een stuk aangenamer.

Don’t: te streng zijn voor jezelf

Als je echt eens een keer niet in de mood bent om te gaan sporten, terwijl je wel met jezelf had afgesproken dat vandaag de dag was, mag je het wel een keertje laten. Anders zul je ook steeds meer tegenzin krijgen en misschien wel weer helemaal stoppen, en dat wil je juist voorkomen. Wees ook weer niet té lief voor jezelf door steeds vaker een work-out te missen.

Je kan er ook voor kiezen om jezelf te belonen. Niet met eten maar met leuke dingen. Dat kan een dagje lekker niets doen zijn, shoppen of een dagje weg met vrienden zijn. Zo kun je tussendoor lekker ontspannen en kun je weer uitkijken naar het volgende doel wat je gaat halen.

Do: richt je op jezelf

Als je je richt op jezelf en je niet gaat vergelijken met anderen houd je het ook veel langer vol. Het draait om jou! Als jij na twee maanden iets meer buikspieren hebt, maar je jezelf nog steeds vergelijkt met fit-girls met de meeste strakke buiken en een afgetraind lichamen, kan dit je gaan tegenwerken. Het zorgt misschien voor veel frustraties en dat is onnodig. Het gaat erom dat het sporten jou steeds makkelijker afgaat en dat is het enige wat telt.

Don’t: onvoorbereid zijn

Als er altijd dingen tussenkomen waardoor je niet meer kan of wil gaan sporten, is dit ook zonde. Het is heel verleidelijk om in plaats van in de avond te sporten, een drankje met je vriendinnen te gaan doen, we know the feeling. Maar houd je aan je afspraken. Dat zou je eigenlijk altijd moeten doen, dus ook met sporten toch? Plan je sportsessies ook altijd een week van tevoren. Wil je gaan sporten meteen na je werk? Zorg dan dat je wat sportkleding meeneemt, dan hoef je niet weer op en neer te rijden.

Do: zorg voor afwisseling

Als je iedere keer dat je in de sportschool bent precies dezelfde oefeningen doet, wordt het er ook niet leuker op. Probeer verschillende dingen uit. Je kan ook steeds een stapje verdergaan. Als je op regelmatig op de loopband staat omdat je meer conditie wil, is het slim om op te schrijven hoelang en hoe intensief je steeds loopt. Als je het dan wil opbouwen is dit een stuk makkelijker. Je krijgt extra motivatie doordat je merkt dat het steeds beter gaat. Wist je dat je dit altijd zou moeten doen ná het sporten?

Lees hier meer over sporten:
Sport je liever thuis? Dan zijn dit de beste workouts
10 sporten die ook jou aan het sporten krijgen

Meer sporttips lezen?
Waarom je NOOIT met make-up op moet sporten
Zo voorkom je steken in je buik tijdens sporten

(Visited 1 times, 1 visits today)