Heb je door die mooie lenteavonden de afgelopen tijd ook (vaker) hardgelopen? Misschien heb je dan na een tijdje ook die steken in je buik voelen opkomen. Het is één van de vervelendste dingen die je kunnen overkomen tijdens het hardlopen. Om je gerust te stellen: een steek is je zij is onschuldig en overkomt ook veel andere mensen. Maar dit neemt niet weg dat het heel vervelend is. Ben je net lekker bezig, wordt je rondje hardlopen verpest door zo’n steek. Maar wat kun je eraan doen? En nog belangrijker: hoe kun je de steken in je buik tijdens het hardlopen voorkomen? We vertellen het je.

Eten en drinken

Het is belangrijk dat je vlak voor het sporten geen grote maaltijden eet of veel drinkt. Dit kan namelijk een oorzaak zijn van de steken die je voelt. Als je iets wilt drinken, drink dan wel water en vermijd sport- en energiedrankjes. Om een steek te voorkomen, kun je tijdens het hardlopen zo nu en dan een klein slokje water te drinken. Maar drink niet teveel, water gaat namelijk niet snel uit je maag en hierdoor kun je misselijk worden.

Trainingsopbouw

Probeer de afstand en snelheid van je trainingen geleidelijk op te bouwen. Begin dus niet direct als een gek met rennen, maar doe het eerst iets rustiger aan. Als je lichaam hieraan kan wennen, is de kans kleiner dat je last krijgt van steken. Gun jezelf dus de tijd om uithoudingsvermogen op te bouwen.

Buikspieren

Om de kans op steken te verminderen, is het goed om je buikspieren te trainen. Rol je matje dus maar uit om te gaan planken, want met deze oefening train je precies de juiste spieren. Het is misschien niet waar je op zat te wachten, maar het zorgt er wel voor dat die steken nooit meer terug komen.

Ademhaling

Als je toch last krijgt van steken in je buik tijdens het hardlopen, kun je meerdere dingen doen. Eerst kun je proberen om tijdens het hardlopen dieper te gaan ademen en eventueel je tempo iets te verlagen. Werkt dit niet, dan is het beter om even te stoppen met rennen. Buig iets voorover en rek de zij waar de steek vandaan komt en haal diep adem. Begin pas weer met hardlopen als de steek helemaal is weggezakt.

Voor wat extra spanning tijdens je rondje hardlopen..
> Deze app motiveert jou wél om te gaan hardlopen

Zo verbeter je je prestaties:
> 3 tips om beter te worden in hardlopen

Deze heeft iedere hardloper nodig:
> De hardloop essentials waarmee je perfect van start gaat

PHOTO CREDITS: SOPHIE MAY
(Visited 1.550 times, 3 visits today)