De week staat (het zal eens niet) in het teken van sporten. Ik ben de hele vakantie aan het  golfsurfen ;). Een te leuke sport om te doen tijdens je vakantie. Naast dat het te gek is, is het ook heel erg goed om tijdens je vakantie fit en healthy te blijven.

Surfen is een sport waarbij kracht, explosie, balans en uithouding van belang zijn:

  • – Explosie voor het opspringen en in 1x op je plank kunnen staan.
  • – Balans tijdens het staan op de plank, maar zeker ook wanneer je op je plank ligt en je wacht op de juiste golf.
  • – Kracht tijdens het peddelen met je armen door de branding en golven heen.
  • – Uithouding wanneer je voor de zoveelste keer met alle kracht wordt weg gesleurd en weer terug de zee in moet, vechtend tegen de golven..

Dus staat een sportieve surfvakantie op jouw planning? Dit zijn handige oefeningen die je fit houden!

  • – Leer vanuit een liggende positie met je buik op de vloer, hoe je in 1x keer op kunt springen. Zorg ervoor dat je je handen naast je borst plaatst wanneer je op springt. Als je komt staan, plaats je voet voor zoals jij op je plank wilt staan. Oefeningen zoals box jumps zijn ook goed om je explosie te oefenen.
  • – Balans is heel makkelijk te oefenen door eerst gewoon op 1 been te staan en te kijken hoe dat gaat. Als dit te makkelijk is, zijn er genoeg alternatieven. Op één been staan en met je hand de grond raken en weer rechtop komen of met een been op een blus bal staan, iets makkelijker is met 1 been op een opgerold matje staan. Vergeet ook een stukje core training niet!
  • – Krachttraining met de focus op de borst, rug en schouders voor het peddelen. Push-ups, pull-ups en shoulder presses kunnen daarbij helpen, samen met een chest-press, seated back row en shoulder front en side raises.
  • – Je uithouding zou ik trainen met een stuk interval training, aangezien je steeds even hard aan de slag moet om door de golven heen te komen. Dus een circuittraining bijvoorbeeld met jump squats, burpees, sprinten op je plek of met een dik elastiek om je buik die iemand anders achter je vast houdt voor een extra stuk weerstand zijn fijn om te doen!

 

Liefs, Elkse

(Visited 99 times, 1 visits today)