Als je net begint met hardlopen ga je iedere keer weer sneller. Maar als je al maanden bezig bent, merk je dat die stijgende lijn, niet meer stijgt. Je zit vast op hetzelfde tempo en al snel verlies je de lol in het hardlopen. En het is natuurlijk veel leuker, als je vooruitgang boekt, toch? Met deze tips zorg jij ervoor dat je binnenkort weer sneller gaat rennen.

1. De juiste kleding

Hoewel sweatshirts en joggingbroeken heel comfortabel zijn, zullen ze je niet helpen om naar je beste vermogen te presteren. Investeren in goede hardloopkleding is zeker niet een overbodige luxe. Lichte sneakers bijvoorbeeld, zorgen door hun gewicht niet alleen dat je sneller kunt bewegen, maar volgen ook de natuurlijke bewegingen van je voet. 

2. Warming up & cooling down

Probeer voor het hardlopen altijd eerst je gluten op te warmen. Deze spieren worden namelijk het minste gebruikt. Vooral als je de hele dag achter een bureau zit. Toch zijn ze belangrijk om kracht te geven aan je knieën. Doe dus een warming up voordat je gaat rennen. Als je klaar bent, loop dan altijd nog een kort rondje en doe rek- en strekoefeningen. Ook goed om yoga toe te voegen aan je trainingsplan. Zo verbeter je je flexibiliteit. De verbeterde flexibiliteit maakt je sneller en versnelt het herstel.

3. Check wat je eet

Hoewel het bij veel sporten belangrijk is om grote, proteïne maaltijden te eten voor energie, geldt dit niet voor hardlopen. Als je sneller wilt zijn moet je lichaam licht en flexibel zijn. Met een banaan voor het sporten kom je al heel ver!

4. Snelheidssessies

Als je doel is om sneller te worden zijn interval sessies heel belangrijk. Probeer 30 seconden op je hoogste snelheid te rennen en herstel dan één minuut door te joggen of te lopen. Wanneer je merkt dat je hier steeds beter in wordt kun je de 30 seconden rennen verhogen tot één minuut. Rust daarna nog één minuut uit. Er zijn ook genoeg sport apps die je kunnen helpen bij interval trainingen. 

5. Kies de juiste muziek

Muziek kan echt helpen om je snelheid te stimuleren. Als je op een missie bent om sneller en sterker te worden, heb je wat energieke en levendige tracks nodig om je te motiveren. Zo kun je muziek luisteren zonder internet.

6. Krachttraining

Sterke kernspieren zorgen ervoor dat je meer kracht kunt uitoefenen. Pezen die onze spieren en botten ondersteunen, moeten sterk zijn. Zorg er dus voor dat je niet overslaat. Lees hier waarom je nooit krachttraining mag overslaan.

7. Let op je ademhaling

Goed leren ademhalen terwijl je op een hoge snelheid aan het rennen bent, vergt wat oefening. Gebruik zowel je neus als mond als je inademt en uitademt om de maximale zuurstof in de spieren te krijgen. Probeer je maag te vullen met zuurstof en niet je borstkast.

Wil jij beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe?
> Hardloopschema voor beginners

Wist je dit ook al?
Van hardlopen in de kou word je slimmer

PHOTO CREDITS: AJODUDU
(Visited 1 times, 1 visits today)