Heb je lekker geslapen maar beland je vaak om 2 à 3 uur ‘s middags in die welbekende middagdip? Dan adviseren wij je om toch nog maar voor een tweede keer die dag je bed in te duiken. Tenminste, als het aan de experts ligt zou dat de oplossing moeten zijn. Volgens hen is onze biologische klok beter gebaat bij twee kortere dutjes per dag dan bij één nacht van 7 à 8 uur slaap.

Psycholoog Melinda Jackson van RMIT University en slaaponderzoeker Siobhan Banks van de University of South Australia beweert dat iedereen zich zou moeten houden aan het zogeheten ‘biomodaal slapen’. Psychiater Thomas Wehr deed 25 jaar geleden een experiment waarin hij een groep mensen 14 uur per dag in een donkere kamer zette, in plaats van de standaard 8 uur durende nachtrust. Na 3 weken ontwikkelden de mensen zelf het biomodale slaapritme: ze sliepen 4 uurtjes, waren vervolgens allen 3 uur wakker en sliepen daarna weer 4 uur. De conclusie die Wehr hieruit trok was dat een mens meer baat heeft bij 2 dutjes per dag dan één lange nacht. Bovendien zou het ervoor zorgen dat je alerter bent omdat je 2x per dag je energie-leven een boost geeft. 

Helemaal niet zo verkeerd hè? Misschien moeten we dit voorstel eens op kantoor voorleggen… ;-] 

READ NEXT:
Redenen om naakt te slapen
Dat vrouwen langer slapen dan mannen is nodig
Dit moet je nooit doen voor het slapen gaan

Source: Bloglovin
(Visited 617 times, 1 visits today)