Steeds meer mensen stappen over naar een veganistische lifestyle. Ben jij dit ook aan het overwegen, omdat het beter is voor je lichaam of omdat je geen dierlijke producten meer wil gebruiken? Dan moet je wel met een aantal dingen rekening houden. Wij maakten een lijstje met alles wat je moet weten als je veganist wil worden.

Het hoeft niet in één keer perfect

Een omschakeling naar een vegan lifestyle is niet zomaar iets. Geef jezelf daarom de tijd om eraan te wennen. Je hoeft niet van de ene op de andere dag te stoppen met dierlijk voedsel, je kunt ook geleidelijk aan veranderingen aanbrengen in je eetpatroon.

Vragen van familie en vrienden

Als je besluit om veganistisch te gaan eten, is het heel goed mogelijk dat vrienden en familie hier vragen over hebben. Misschien vinden zij het raar en begrijpen ze het niet. Het enige wat je dan kunt doen is uitleggen waarom jij hiervoor kiest. Trek je niet teveel aan van de mening van anderen, want het is nog altijd jouw keuze.

Etiketten lezen

Als je serieus veganist wilt zijn, kun je niet om het lezen van etiketten heen. Hiervoor zul je je moeten verdiepen in verschillende stoffen en ingrediënten. Van sommige producten had je namelijk verwacht dat ze vegan zouden zijn, terwijl dit niet het geval is.

Uit eten

Veganisme wordt steeds populairder en ook steeds meer restaurants passen zich hierop aan. Dit betekent dus niet dat je nooit meer kunt eten in je lievelingsrestaurant. Deze heeft namelijk vast wel veganistische opties en anders kun je er altijd naar vragen.

Supplementen?

Vitamine B12 komt van nature alleen voor in dierlijk voedsel. De Nederlandse Vereniging van Veganisme adviseert daarom iedereen die plantaardig eet om supplementen te nemen voor Vitamine B12. Een tekort kan namelijk zorgen voor vermoeidheid, verlies van eetlust en zelfs depressie.

Ook moet je als veganist goed letten op je ijzerinname. Hiervoor hoef je niet per se supplementen te slikken, deze kun je ook halen uit peulvruchten en donkere bladgroenten. Zorg er daarnaast voor dat je genoeg Vitamine C binnenkrijgt. Hierdoor neemt je lichaam ijzer beter op. Daarnaast moet je op zoek naar andere bronnen voor eiwitten. In plaats van yoghurt, kwark en eieren kun je gaan voor bijvoorbeeld soja, linzen, bonen en quinoa.

Het hoeft niet duurder te zijn

Veel mensen denken dat het duurder is om veganistisch te eten, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Je hebt namelijk helemaal geen bijzondere etenswaren nodig én je hoeft geen vlees te kopen, wat erg scheelt met de wekelijkse boodschappen.

Niet teveel soja

Als veganist kun je overstappen op sojaproducten, maar teveel soja is niet goed voor je lichaam. Kies je voor soja, ga dan voor gefermenteerde, onbewerkte sojaproducten.

Dit kun je nog steeds allemaal eten!
> 7 producten waarvan je niet had verwacht dat ze vegan zijn

Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn..
> Bewust eten? Dan wil je dit lezen!

Terwijl we denken dat we zo goed bezig zijn!
> Deze fouten maken we allemaal met gezond eten

(Visited 1 times, 1 visits today)