In oktober begin ik altijd weer met het innemen van extra vitamine D. Vitamine D wordt door de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht, maar aangezien de dagen nu al korter worden en de zon zich steeds minder vaak laat zien wordt er minder vitamine D aangemaakt. Je kunt je vitamine D-peil aanvullen door middel van tabletten, maar daarnaast kun je ook je eetpatroon iets aanpassen. Vitamine D is namelijk (in beperkte mate) te vinden in bepaalde voeding zoals vette vis, rundvlees, kaas en eieren.

De vele voordelen van vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen door het lichaam, indirect is vitamine D dus belangrijk voor sterke botten. Vitamine D zorgt ook voor goede spierkracht en een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico op vallen (en het daarbij behorende letsel) kleiner is. Je vermindert de kans op botbreuken dus niet alleen door je botten sterker te maken, maar ook door ervoor te zorgen dat je minder snel valt! Vitamine D doet ook wonderen voor je immuunsysteem (wel zo fijn om daar aan te werken als iedereen om je heen ziek of verkouden is!) en de kans op depressies wordt kleiner.

Winterblues

We merken het waarschijnlijk allemaal: als de dagen korter worden, we minder van de zon kunnen genieten en het steeds vaker regent worden we daar niet bepaald gelukkiger van. In het najaar en winter zijn er veel mensen die lijden aan winterblues of (als dit erger wordt) een winterdepressie. Als je lijdt aan een winterdepressie heb je weinig energie en zit je niet lekker in je vel. Andere symptomen zijn onder andere dat je je futloos en besluiteloos voelt, dat je eigenlijk nergens zin in hebt en vooral wilt slapen, je bent snel geïrriteerd, je kunt ’s ochtends moeilijk uit bed komen en je hebt veel zin in (ongezond) eten. In de meeste gevallen verdwijnen de symptomen van een winterdepressie weer in het voorjaar, als het langer licht is en de zon meer gaat schijnen.

Als je echt last hebt van een winterdepressie (en dit is wel wat anders dan je een beetje down voelen) kan het helpen om gebruik te maken van lichttherapie met daarbij extra inname van vitamine D. Lichttherapie is een behandeling die gebaseerd is op de helende werking van licht. Licht heeft onder andere invloed op je biologische klok. Deze biologische klok zorgt voor je dag- en nachtritme, je hartslag maar ook je gemoedstoestand. Belangrijk om te weten is dat lichttherapie niet hetzelfde is als elke week onder de zonnebank gaan! Ook al kan het heel ontspannend zijn om onder de zonnebank te gaan, dit is heel schadelijk voor je huid en kan huidkanker veroorzaken. Er zijn op het internet verschillende lichttherapie-lampen te koop voor  thuis. Helaas zijn deze lampen niet goedkoop, maar het kan wel een mooie investering zijn om de winter fijn (en gelukkiger) door te komen.

Tot volgende week!

Liefs, Cil

Source: models.com 

(Visited 129 times, 1 visits today)