Soms denk je helemaal in de goede flow te zitten en zie je toch nog niet genoeg vetverlies. Super frustrerend uiteraard, dus hierbij vijf tips waardoor je je vetverlies kunt vergroten en waar je misschien nog helemaal niet aan gedacht had!

  • Gebrek aan vitamine D

Een gebrek aan vitamine D komt veel voor bij mensen met overgewicht. En andersom geldt: als je over voldoende vitamine D beschikt, gaat je vetverlies omhoog! Er zijn onderzoeken gedaan waarbij een groep mensen 12 weken lang extra vitamine D kreeg, zij werden vergeleken met een groep die het niet kreeg. Wat blijkt: de mensen die extra vitamine D kregen, verloren meer vet! Je kunt met een bloedtest erachter komen of je een tekort aan vitamine D hebt. Voor een gezond lichaam zegt men een level boven de 40 ng/ml te moeten hebben.

  • Niet strikt genoeg met koolhydraten vermijden.

Ook al heb je als topsporter of fanatieke renner koolhydraten nodig: als jouw doelstelling vet verliezen is, zul je alle koolhydraten uit pasta, zetmeel, aardappelen, rijst, brood enz. totaal moeten skippen. Houd je aan fruit en groenten en er moet zeker verschil gaan optreden! Dus als je weet van jezelf : ‘ik eet wel minder koolhydraten, maar het kan nog strenger’, probeer het!

  • Je hebt te veel stress

Ook dit kan ervoor zorgen dat je niet verder komt met het vet verliezen. Mentale stress zoals te druk zijn, veel problemen en niet goed in je vel zitten, remt vetverlies. Het cortisol hormoon stijgt, wat het vet verliezen remt. Ontstekingen in het lichaam ontstaan en de normale werking van het lichaam wordt verstoord. Probeer meditatie, een psycholoog, meer rust en slaap en probeer stress écht te voorkomen.

  • Trainingsfouten of te veel cardio

Met trainingsfouten bedoel ik dat je bijvoorbeeld jezelf te weinig uitdaagt, te veel rust tussen sets en trainingen neemt, te weinig gewicht gebruikt tijdens krachttraining, te veel langdurige cardio doet of dat je jezelf uitput en overtraint. Als het lichaam niet kan herstellen en rusten, wordt ook de werking van het lichaam verstoord en zal je vetpercentage niet afnemen. Kies eens voor sprintintervallen, circuit trainingen, krachttraining met 30 a 60 seconden rust tussendoor en genoeg gewicht (de laatste drie herhalingen moeten bijna niet meer gaan!).

  • Intolerantie voor bepaalde voeding

Wat regelmatig voorkomt is gluten – of zuivel intolerantie. Ook dit kan met een bloedtest getest worden. Mocht je al een idee hebben dat je op bepaalde voeding niet goed reageert, eet dit dan een week niet en kijk of je je beter voelt! Intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen kan namelijk ook vetverlies in de weg zitten.

Geniet van het weekend allemaal en natuurlijk: Happy New Year!

Liefs, Elske

(Visited 363 times, 1 visits today)