Nieuw jaar, nieuwe kansen! En dat betekent voor veel van ons: sporten! Of je nou een abonnement neemt op de sportschool, of buiten gaat work-outen. De eerste stap om fijn te kunnen sporten is een goedzittende sportbeha. Uit onze eigen ervaring spreken wij dat dat het sporten echt 1000 keer fijner maakt. Zelfs als je denkt dat die van jou niet echt ondersteuning nodig hebben, en je wel een gewone beha aankan, is dit absoluut niet waar. Wij hebben de tips voor je waar een goede sportbeha voldoet, en waar je het beste op kunt letten, want wat is nu een goede sportbeha?

Allereerst is het belangrijk dat ‘ie comfortabel zit, voldoende steun geeft en geen schuurplekken achterlaat. Het is wel belangrijk om te kijken welke sport jij beoefent en daar een sportbeha voor te kiezen. Een goed exemplaar is er eentje die bij jou en jouw sport past. Als je een ‘high-impact’ sport beoefent, zoals hardlopen of aerobics, heb je meer ondersteuning nodig dan tijdens bijvoorbeeld yoga. Let tijdens het kopen op deze volgende punten:

Pasvorm
Het is belangrijk dat de beha goed aansluit. Dus niet te groot en niet te klein. Er worden twee maatvoeringen gehanteerd: de grotere sportmerken gebruiken small, medium, large en extra large, en de meer specialistische zaken kiezen vaak voor cupmaten. Belangrijk is dat je sportbeha iets strakker zit dan je gewone beha, maar hij mag geen drukkend gevoel geven tijdens het ademhalen. Zit hij strak maar drukt ‘ie niet? Dan heb je de goede te pakken.

Naden
Let ook goed op de afwerking van de beha. En dan vooral op de naden die kunnen gaan kriebelen of snijden in je huid.

Cups
De ene beha heeft cups, en de ander niet. Het schijnt dat sportbeha’s met cups meer steun geven, en de vorm van de borsten meer behouden blijft. Hierbij ligt het dus ook aan welke sport je beoefent voor welke beha je het beste kan kiezen.

Borstband
Een borstband die verstevigd is, zorgt ook voor veel meer steun. Ook goed dus, om even op te letten tijdens het kopen van een sportbeha.

Schouderbandjes
Er zijn verschillende schouderbandjes, zoals dunne schouderbandjes of dikkere. De dunne geven vaak een meer vrouwelijkere uitstraling (maar hé, je bent gewoon aan het sporten), maar wel minder steun en meer kans dat de bandjes gaan snijden in je huid. Bandjes die op de ruig overkruis lopen, vangen beter de schokbelasting op dan bandjes die recht over de schouders aan de band bevestigd zijn. Over het algemeen geven dus bredere bandjes meer steun dan de dunnere. Spring en beweeg even als je ‘m aan hebt, (misschien een beetje gek) maar zo kun je meteen voelen of hij genoeg steun geeft.

Stof
Ook de stof is erg belangrijk. Let er bijvoorbeeld op dat de beha gemaakt is van functionele en ademende materialen die weinig zweet opnemen en hierdoor snel drogen. Zoals van polyamide. Deze stof transpireert zweet naar buiten waar het vervolgens verdampt.

Sluiting
Je hebt sportbeha’s met achter- en voorsluiting of een top. Het voordeel van een beha met een sluiting is dat je ‘m niet telkens over je hoofd aan en uit hoeft te doen. Daardoor verliest de beha ook niet zijn rek en blijft hij langer de goede steun geven.

READ NEXT:
De fouten die wel allemaal maken in de sportschool
Dit zijn de mooiste sportoutfits
Dit is het meest praktische kapsel tijdens het sporten

(Visited 318 times, 1 visits today)