Cravings kunnen je overvallen op de raarste momenten van de dag. Ineens verlang je naar chips, chocola of een vette hap en kun je het niet uit je hoofd krijgen. Heb jij je wel eens afgevraagd waar dit verlangen vandaan komt? Vaak ontstaan ze namelijk niet zomaar en hebben ze te maken met je eetpatroon of leefstijl. We leggen je uit wat je cravings betekenen.

Gefrituurd eten

Heb je enorm veel zin in een vette hap? Dat zou het kunnen dat je lichaam een tekort heeft aan vetten. En dan natuurlijk niet de olie uit de frituurpan maar gezonde vetten. Onverzadigde vetten kun je bijvoorbeeld halen uit zalm, avocado, noten en olijfolie. Focus je dus op deze voedingsmiddelen om je craving te stillen. Ook kan het verlangen naar gefrituurd eten wijzen op slaaptekort. Je lichaam kan moeheid namelijk moeilijk scheiden van honger en je hersenen willen beloond worden door vet eten. Maar van ongezonde vetten ga je je natuurlijk alleen maar slechter voelen..

Zoetigheid

Als je ineens heel veel zin hebt in donuts, snoep of taart, kan dit betekenen dat je last hebt van stress. Je lichaam wil namelijk van deze stress af komen en vraagt om energie in de vorm van suiker. Het verlangen naar zoetigheid kan ook ontstaan als je niet genoeg gehydrateerd bent. Let er dus op dat je genoeg water drinkt en focus je op hydraterende voedingsmiddelen. Wil je toch iets zoets eten? Ga dan voor een stuk fruit in plaats van een zak snoep, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Chocola

Kun je niet stoppen met denken aan chocola? Dan zou het kunnen dat je een magnesiumtekort hebt. En hoewel er veel magnesium in chocola zit, zijn er natuurlijk gezonder opties om dit stofje binnen te krijgen. Hierbij kun je denken aan groene bladgroenten, noten, bananen, peulvruchten en vis.

Zout eten

Soms heb je ineens vreselijk veel zin om een zak chips open te trekken. Ook het verlangen naar zoute snacks kan te maken hebben met stress. Zoute snacks zijn vaak knapperig en het kauwen op crunchy voedsel kan helpen om van een onrustig gevoel af te komen. Als je iets gezonders wilt eten, zou je bijvoorbeeld ook voor een cracker kunnen kiezen. Ook zou het kunnen dat je lichaam gewend is om veel zout te eten. Probeer hier dan eens goed op te letten.

Vlees

Heb je ineens heel erg trek in een biefstuk of een hamburger? Dit kan betekenen dat je lichaam een ijzertekort heeft. Probeer je tekort aan te vullen door spinazie, eieren of volkorenproducten te eten.

De plek van je puistje zegt ook iets over je gezondheid:
Dit zegt de plek van een puistje over je gezondheid

Deze etenswaren zijn minder gezond dan je altijd dacht:
> 15 gezonde etenswaren die eigenlijk niet gezond zijn

Voor als je eens wilt toegeven aan je craving..
> RECEPT: Bastogne cheesecake met butterscotch

(Visited 1 times, 1 visits today)