Na een lange dag op kantoor kunnen we ons moe of lusteloos voelen. We gebruiken dit vaak als excuus om onze training te skippen. Maar is dat een goede reden om niet te gaan sporten? Moet je wel of niet trainen als je eigenlijk geen puf meer hebt?

Wel of niet trainen?

Laten we voorop stellen: jij kent je lichaam zelf het best. Jij weet hoe je er mentaal aan toe bent. Het belangrijkste is dat je eerlijk bent tegenover jezelf. Ben je echt oververmoeid of heb je stiekem niet zo’n zin en gebruik je vermoeidheid als excuus? Er is een duidelijk verschil tussen echt oververmoeid zijn of gewoon een beetje gaar zijn van de drukke dag die je hebt gehad. En dat weet je zelf natuurlijk ook!

Als je echt oververmoeid bent, merk je duidelijk dat je nergens meer zin in hebt. Het gaat dus niet alleen om geen zin in sporten hebben, maar eigenlijk voelt alles als teveel. Je blijft liever op de bank hangen en gaat ook niet mee als je vrienden je mee uit vragen. Wanneer je druk bent geweest en je voelt je wat uitgeblust, heb je waarschijnlijk geen zin in hele actieve dingen (zoals sporten). Maar als je vrienden vragen of je mee de kroeg in gaat, zou dat best kunnen… In dit verschil ligt je antwoord op de vraag of je wel of niet moet gaan sporten.

Wanneer het lichaam op is en niet meer kan, is het niet verstandig om jezelf helemaal in het zweet te werken. Je loopt dan het risico dat je je oefeningen niet zorgvuldig uitvoert, waardoor je niet efficiënt bezig bent en de kans op blessures toeneemt. Het lichaam heeft rust nodig om vooruitgang te boeken en om sterker te worden. Ben je dus echt oververmoeid, neem dan je rust. Kruip lekker op de bank of in bed en zorg ervoor dat je lichaam de tijd heeft om te herstellen.

Als je merkt dat je wat gaar bent, maar ergens nog een klein beetje energie vandaan kunt halen, ga dan júist trainen! Het kan je lichaam precies die boost geven die je even nodig hebt. Je lichaam maakt na een training goede hormonen aan zoals endorfine en die geven je het gevoel dat je de hele wereld aan kunt. Na een training voel je de voldoening dat je bent gaan trainen en het geeft je de motivatie om door te zetten en een volgende keer weer te gaan.

Conclusie?

Rust is super belangrijk voor het lichaam om sterk te worden en het gestelde doel te bereiken, maar neem die rust niet te snel. Doe dit alleen als je merkt dat je lichaam écht niet meer kan. Wanneer je weet dat je een beetje moe bent van een goed feest afgelopen weekend, pak dan juist je sportspullen en ga ervoor! Duik de sportschool in, of het park voor een knallende bootcamp of pak je bokshandschoenen voor een flink setje meppen!

 

(Visited 2,308 times, 3 visits today)