Waneer je begint met werken ben je heel erg op zoek naar hoe je het beste te werk kan gaan. Je krijgt hier en daar tips en kijkt hoe je collega’s te werk gaan. Na een aantal jaar werkervaring waarin je bent ontslagen, ontslag hebt genomen of zelfs promotie hebt gemaakt, heb jij je weg gevonden. Dit zouden wij wel willen weten vóórdat we begonnen met werken.

1. To do lijstjes die te doen zijn
Een to do lijst maken is waarschijnlijk een van de waardevolle tips die je hebt gekregen of ergens hebt gelezen. Natuurlijk is het belangrijk dat je noteert wat je moet doen die dag, maar zorg er wel voor dat alle to do te doen zijn. Een communicatieplan schrijven, doe je niet in een paar uur.

Zorg ervoor dat je alle werkzaamheden opsplitst. Besteed maximaal één uur aan een taak, anders raak je al snel ontmoedigd.

2. Stel elke vraag die in je opkomt
In het begin denk je misschien, ‘ik zoek het later wel uit’ maar vaak is het dan al te laat. Je knikt trots ja en laat zien dat jij heel goed begrijpt waar jouw baas het over heeft. Maar zodra jij weer achter je bureau kruipt en wil beginnen, weet je het even niet meer. Wat bedoelde hij/zij nou precies? Wat wordt er van me verwacht? Wanneer moet het af? 

Stel daarom direct vragen wanneer jouw baas je een opdracht geeft. Niemand onthoudt welke vragen je allemaal stelt. Je komt geïnteresseerd over en om later terug te komen met ‘ik begreep het toch niet helemaal’, dat zullen ze niet snel vergeten.

3. Alles zwart op wit
Zie bovenstaand, je knikt vrolijk ja en stemt in dat je alles haarfijn hebt begrepen. Je kruipt weer achter je bureau en… wat was het nou ook alweer?

Tja, had je dat maar opgeschreven. Loop altijd met een notitieboekje naar het kantoor van je andere collega’s en schrijf alles op. Alles.

4. Feedback is het fijnste wat er is
Je kent het wel, je hebt een opdracht niet goed afgerond en jouw baas geeft je hier kritiek feedback op. Jij bent het er niet mee eens en schiet al snel in de verdediging: ‘Ja, maar..’

No excuses. Take it in. Bedank je collega voor het geven van de feedback en denk er later over na. Zit hier een kern van waarheid in? Hoe kan ik dit verbeteren? En jawel, schrijf het op.

5. Niemand denkt erover na
Iedereen is veel te druk met zichzelf bezig en niemand denkt erover na, zoals jij dat doet. Let it go.

 

READ NEXT
VACATURE: Marketing & Communicatie Stagiaire
VACATURE: Styling stagiaire
5 carrièrelessen van Miranda Priestly

 

Photo credit: minimalism
(Visited 284 times, 1 visits today)