Zeeman en haar duurzaamheidsbeleid: dit is hun verhaal

Laatst raakten we in gesprek met Zeeman waar we vertelden dat we trotse klanten zijn. Vooral de basics shirts zijn onze favoriet. Meestal gaat de zoom van goedkope shirts na één keer wassen al helemaal rafelen, maar bij deze shirts gebeurt dat niet. Maar hoe duurzaam is een t-shirt van €2,50 eigenlijk?

Om erachter te komen hoe ze dat nou voor elkaar krijgen hebben wij een interview met Zeeman gehouden over hun duurzaamheidsbeleid. We hebben Arnoud van Vliet, manager MVO & Kwaliteit gesproken en hij heeft al onze vragen beantwoord.

Op jullie website staateen boekje over jullie duurzaamheidsbeleid. Tussen de 26 kritiekpunten staat dat jullie jullie goederen direct bij de fabriek kopen. Zijn dit jullie eigen fabrieken?

Nee, wij hebben geen eigen fabrieken. Wij hebben alleen eigen winkels. Wel hebben we veel zicht op wat er gebeurt binnen de fabrieken, want we komen hier zelf heel vaak. Daarnaast hebben we lokale kantoren die voor ons de productie controleren en dagelijks contact hebben met de fabrieken.

Hoe zijn de werkomstandigheden binnen deze fabrieken?

We hebben een paar honderd fabrieken in onze productielanden, waaronder China en India. Deze laten we allemaal controleren door een externe partij, want we kunnen het wel zelf beoordelen, maar het is natuurlijk nog beter als een onafhankelijke partij daar iets over zegt. Dat zie je ook in ons MVO jaarverslag, die op onze site staat. Als we erachter komen dat er dingen verbeterd moeten worden dan gaan we er samen voor zorgen dat dat ook echt gebeurt.

Wat gebeurt er met het rest afval van een product dat in de fabriek wordt gemaakt?

De restanten noemen we het snij-afval, dit wordt allemaal weer verzameld in grote balen en dat wordt opnieuw vervezeld. Dat noemen we pre-consumer waste. Zo kunnen we het weer hergebruiken en wordt er zo min mogelijk verspild.

Zeeman heeft een hele duidelijke branding strategie: de combinatie blauw geel en de manier waarop de winkel is ingericht laat jullie productgroep goed zien. Mensen weten daarentegen best weinig af van het feit dat jullie veel doen aan duurzaamheid. Vinden jullie dat niet zonde?

Bij de branding hangen we alles op aan het woord ‘zuinig’. Alles wat we doen gaat op een zuinige manier. Voor het milieu, voor de mensen die het produceren en het omgaan met geld. Dat zie je in onze winkel, in onze uitstraling en in onze producten. Het moet goed zijn, leuk eruitzien, maar ook zuinig zijn. We willen dit veel meer gaan communiceren op het product zelf. Zodat je in de winkel loopt en je echt per product ziet waarom dit product duurzaam is. Op de website zelf communiceren we hier wel al veel over.

Veel mensen zullen het onwaarschijnlijk vinden dat jullie zulke goedkope kleding verkopen dat ook nog eens duurzaam is, kunt u uitleggen hoe jullie dat doen zodat dat in een keer uit de wereld is?

Daar hebben we een hele sterke illustratie van, waarmee we in een keer uitleggen met 12 argumenten hoe het kan dat onze kleding zo goedkoop en toch duurzaam is (zie onderstaande foto). Iedereen aan wie we dit vertellen reageert ook altijd verbaasd.

Merkt u dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt?

Ja, zeker. Ik heb vanmorgen nog een artikel doorgestuurd gekregen van het GFK dat heet: ‘dossier duurzaam’ en daarin zie je ook dat iedereen die daarin is bevraagd het steeds belangrijker vindt. Het percentage consumenten dat let op duurzaamheid neemt toe, van 46% in 2018 naar 53% in 2019.

Wij merken het zelf ook en u zei net dat Zeeman voornamelijk ‘zuinig’ communiceert. Hoe zuinig zijn jullie met jullie collectie? Hebben jullie een vaste collectie of verandert deze? En als hij dan verandert, wat doen jullie dan met de overgebleven voorraad?

Wij blijven heel ver weg van fast fashion. Wij zijn geen keten als Primark of H&M die elke 6 tot 8 weken een nieuwe collectie in de winkel moet hebben. Wij focussen ons op basics die van goede kwaliteit moeten zijn, die lang mee gaan en veel minder onderhevig zijn aan de trends. Natuurlijk hebben we ook actuele kleuren en actuele items, maar de focus ligt bij ons echt op de basics. We plaatsen onze orders ook heel ver van te voren. Onze fabriek heeft 7 maanden de tijd om de productie uit te voeren en dat is natuurlijk heel anders dan bij fast fashion. Het voordeel van het focussen op basics is dat je ook met veel minder voorraad blijft zitten. Als er dan iets niet verkocht wordt dan kunnen we het altijd nog afprijzen in onze ‘opruiming’. De praktijk leert dat er dan niks overblijft. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Er wordt niks terug gehaald behalve als er iets met de kwaliteit is, maar in principe verkopen wij gewoon alles op.

Behalve dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, zie je ook dat retailers steeds meer online gaan opereren. Hoe ziet u de toekomst van de Zeeman voor zich wat betreft retail en online?

Je ziet inderdaad een verschuiving dat consumenten steeds flexibeler zijn in waar ze hun aankopen doen. Men wil gewoon online aankopen kunnen doen. Ook Zeeman heeft daarom een webshop in Nederland en in België en misschien over een tijdje ook in andere landen. We willen hierin zeker onszelf verbeteren en uitbreiden.

De Zeeman doet het elk jaar een beetje beter. Duurzaamheid is niet iets wat morgen afgerond en klaar is. Dat kan niet, maar ze willen wel zo open mogelijk zijn over hoe zij daarmee omgaan en wat ze doen om dan elk jaar een stapje beter te kunnen zijn. Wij zijn in ieder geval pro Zeeman, zeker nu we dit allemaal weten.

Meer over duurzaamheid? Check dan onze site.