Na deze drukke dagen willen we allemaal ons liever nog 22374 keer omdraaien nadat de wekker is gegaan. Je bent echt niet de enige. Helaas kan dit niet altijd en moet je soms toch echt gelijk je bed uitstappen als de wekker gaat. Te laat komen is natuurlijk geen optie. Wij gaan je helpen door een aantal tips te geven waardoor jij wel makkelijk je bed uit komt

1. Krijg een ritme
Als je een 9 tot 5 baan hebt, krijg je al snel een ritme te pakken. Als je iedere dag om dezelfde tijd naar bed gaat en om dezelfde tijd wakker wordt, past jouw lichaam zich hierop aan. Je lichaam wordt langzaamaan wakker en voordat je wekker gaat, open jij je ogen al. Dat is pas lekker wakker worden.

2. Weg met die telefoon
Het wordt bijna net zo’n cliché als ‘Drink genoeg water’! Maar het is helaas wel zo, die telefoons naast ons bed zorgen ervoor dat we voor het slapen gaan nog even de laatste Instagram posts bekijken en ’s ochtends direct onze mail checken, terwijl je nog in bed ligt! Zoek een old school wekker uit en laat je telefoon even voor wat ie is.

3. Opstaan óf langer blijven slapen
Het heeft totaal geen zin om in je bed te blijven liggen. Het is misschien wel warm en comfortabel maar zo komt je dag niet opgang. Je kunt dan beter langer slapen en nog echt even wat rust pakken in plaats van een afgebroken slaap. Je kan natuurlijk ook direct je bed uitkomen. Je lichaam raakt hier vanzelf aan gewend.

4. Leg een appel op je nachtkastje
Een appel zit eigenlijk vol met gezonde cafeïne. In een appeltje zit 13 gram natuurlijke suikers en snelwerkende sucrose en glucose. Een gezonder en sneller alternatief voor koffie! Word wakker met een lekker appeltje en krijg gelijk je dosis cafeïne binnen!

5. Laat de gordijnen open
Van deze tip kun je alleen gebruik maken als je na 9 uur je bed uit moet. Volgens onderzoek moet je namelijk met de zon wakker worden. Als ze zon opkomt wordt je lichaam ook ”wakker”. Dus laat voor de verandering je gordijnen eens open in plaats van dicht. Misschien werkt dit wel voor jou!

6. Een lekker ontbijt 
Laten we eerlijk zijn. Als er beneden donuts voor je klaarliggen zitten we toch sneller aan het ontbijt dan als daar de dagelijkse banaan ligt. Leg dus eens een keer iets lekkers voor jezelf klaar. Zo kun je je verheugen op een lekker ontbijt en ga je ook sneller je bed uit.

7. Ga slapen met het juiste nachtlampje
Het licht van je nachtlampje kan ervoor zorgen dat je moeilijker wakker wordt. Een gloeilamp is degene die op je nachtkastje moet staan en de halogeen of CFB lamp moet je zo snel mogelijk vervangen. Zo krijg je een betere rust en word je dus ook makkelijker wakker!

Wil je meer lezen over goed slapen?
Dit kan je beter niet eten voor het slapengaan
Zo val je af tijdens het slapen
Waarom we eigenlijk 2x per dag zouden moeten slapen

Photo credits: vivatv

 

Heb je ’s ochtends vaak het gevoel dat er een vrachtwagen over je heen is gereden? Zelfs ondanks je een hele nacht, minimaal 8 uur, als een roosje geslapen hebt. Hoe kun je er voor zorgen dat je vanaf nu elke dag uitgerust uit bed stapt?

1. Voldoende nachtrust
Oké, haat ons niet. Maar om uit te rusten heb je nou eenmaal nachtrust nodig. Voor de een is minimaal 6 uur slapen genoeg, terwijl de ander zeker 8 uur slaap nodig heeft. Probeer er achter te komen hoelang jij nodig hebt en pas je bedtijd daar op aan.

2. Goede slaapomgeving
Hier zijn drie elementen van zeer groot belang: licht, geluid en temperatuur. Zorg voor een donkere slaapkamer ’s nachts aangezien licht tijdens het slapen stoort. Woon je in een luidruchtige straat of heb je een bovenbuurman die maar al te graag met de Nederland In Beweging gymmastiek mee stampt? Zorg dan voor oordoppen. Ook is het belangrijk je slaapkamer af en toe goed te luchten zodat er geregeld frisse lucht binnenkomt en het niet te warm is.

3. Een rustig hoofd
Heb je net je beste vriendin volledig uitgescholden of je vriendje er van langs gegeven? Zit het je niet lekker? Probeer het dan in ieder geval voor het slapen gaan uit te praten zodat je met een rustig hoofd en schoon geweten je oogjes kunt sluiten. Schrijf dingen op of maak een lijstje in je telefoon. 

4. Leg je telefoon weg
…en kijk geen tv vlak voor het slapen. Niet de makkelijkste opgave, dat weten we, maar wel heel belangrijk voor je nachtrust. Het blauwe licht van de schermen maakt je wakker, waardoor je lichaam het seintje krijgt dat het dag is, en waardoor je dus moeilijker in slaap komt. 

5. Eet gezond
Hoe gezonder je lichaam is, des te makkelijker je in slaap komt. Probeer niet te veel caffeine te drinken, suiker te beperken en eet zo veel mogelijk groenten en fruit. ’s Avonds eten kun je sowieso het na 20.00 uur het best niet meer doen.

6. Zorg dat je moe naar bed gaat
Als je vermoeid naar bed gaat zul je meer uitgerust wakker worden. Heb je werk waar je vooral mentaal erg druk bent? Ga dan op een sportclubje zodat je lichaam ook wat slaap kan gebruiken na een drukke dag. Vaak is het ook zo dat je uiteindelijk (dus niet gelijk) juist energie krijgt van sporten!

Na deze drukke dagen willen we allemaal ons liever nog 22374 keer omdraaien nadat de wekker is gegaan. Je bent echt niet de enige. Helaas kan dit niet altijd en moet je soms toch echt gelijk je opstaan als de wekker gaat. Te laat komen is natuurlijk geen optie. Wij gaan je helpen door een aantal tips te geven waardoor jij wel makkelijk je bed uit komt

1. Krijg een ritme

Als je een 9 tot 5 baan hebt, krijg je al snel een ritme te pakken. Als je iedere dag om dezelfde tijd naar bed gaat en om dezelfde tijd wakker wordt, past jouw lichaam zich hierop aan. Je lichaam wordt langzaamaan wakker en voordat je wekker gaat, open jij je ogen al. Dat is pas lekker wakker worden.

2. Weg met die telefoon

Het wordt bijna net zo’n cliché als ‘Drink genoeg water’! Maar het is helaas wel zo, die telefoons naast ons bed zorgen ervoor dat we voor het slapen gaan nog even de laatste Instagram posts bekijken en ’s ochtends direct onze mail checken, terwijl je nog in bed ligt! Zoek een old school wekker uit en laat je telefoon even voor wat ie is.

3. Stop met snoozen

We weten dat het heel verleidelijk is om nog “even” vijf minuten extra te slapen, maar het helpt je niet wanneer je een kei wil worden in opstaan. Als je wakker bent, ben je wakker. Sta dan op en spring onder de douche. Hoe langer je dan nog in je bed blijft liggen, hoe minder uitgerust je bent.

4. Verplaats je wekker

Meteen je bed uit komen is natuurlijk niet zo makkelijk, want als jij nog lekker in je bed ligt is een druk op de snoozebutton zo gebeurd. Verplaats daarom je wekker naar een andere plek in je slaapkamer, zodat je wel je bed uit MOET komen.

5. Laat de gordijnen open

Volgens onderzoek moet je namelijk met de zon wakker worden. Als ze zon opkomt wordt je lichaam ook ”wakker”. Dus laat voor de verandering je gordijnen eens open in plaats van dicht. Misschien werkt dit wel voor jou!

6. Een lekker ontbijt 

Laten we eerlijk zijn. Als er beneden donuts voor je klaarliggen zitten we toch sneller aan het ontbijt dan als daar de dagelijkse banaan ligt. Leg dus eens een keer iets lekkers voor jezelf klaar (af en toe een cheatday kan geen kwaad). Zo kun je je verheugen op een lekker ontbijt en ga je ook sneller je bed uit.

 

Als je dat toch meteen je bed uit bent gekomen, kun je je zo binnen no time opmaken
3 items die je ’s ochtends nodig hebt

En deze ontbijtjes maak je ’s avonds al!
Ontbijtjes die je ’s avonds maakt en ’s ochtends meeneemt

PHOTO CREDITS SHUTTERSTOCK
(Visited 1.660 times, 1 visits today)