Ai, heb jij weer iets te diep in het glaasje gekeken afgelopen nacht? Je hebt waarschijnlijk wel onwijs fun gehad. Alleen die kater die er de volgende dag bij komt kijken is wat minder grappig… Je koppie lijkt uit elkaar te barsten van de hoofdpijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren waardoor je je snel een stuk beter kunt voelen. Wij hebben de beste anti-hangover tips die jij nog niet wist voor je op een rijtje gezet!

1. Hydrateer. Hydrateer. Hydrateer
Ook al heb je het idee dat je er alles aan gedaan hebt om jezelf vooral goed te hydraten gisteravond (wijn, bier, cocktails is allemaal een soort van op waterbasis, toch?), niets is minder waar. Alcohol droogt enorm uit, dus dat moet aangevuld worden! Drink vanaf het moment dat je wakker wordt veel water, het liefst met wat citroensap. Citroen zit vol vitamine C en het voert de gifstoffen in je lichaam af. Kokoswater is ook een goede optie, hier zitten de nodige mineralen in die je verliest door (te) veel alcohol te drinken.

2. Hydrateer nog meer!
Ook al proberen we jullie van voornamelijk gezonde tips te voorzien, nood breekt wet. Cola is in de meeste gevallen namelijk niet zo goed voor je, maar kan zo maar eens je redding zijn als je met een kater in bed ligt. Cola kalmeert de maag en helpt je minder misselijk te zijn. Laat de fles een uurtje ergens openstaan, want zonder koolzuur werkt het beter. Drink met mate! Cola droogt namelijk ook uit.

3. Ba-na-nas
Waarschijnlijk heb je vooral zin in snacks en vet eten, neem liever een banaan. Bananen bevatten veel magnesium, waardoor je bloedvaten ontspannen. Ze kalmeren je geïrriteerde maag, helpen tegen hoofdpijn en je suikerspiegel wordt weer op niveau gebracht. Bananen bevatten ook veel kalium en dit helpt de alcohol te bestrijden.

4. Oranje boven
Wortelen worden je new best friends als je last hebt van een kater. Waarom? Ze bevatten bèta-caroteen en dit helpt je lever te ontgiften. En dat kun je wel gebruiken.

5. Eitje
In de dooier van een ei zit cysteïne, een aminozuur dat er voor zorgt dat je lichaam sneller nieuw vocht aanmaakt. Daarnaast geven eieren je energie en helpen ze mee bij de afvoer van gifstoffen. Zeker de moeite waard dus.

6. Asperges voor, asperges na
Nog zo’n fijn anti-kater middel: asperges. Misschien niet het eerste waar je zin in hebt als je na een avond feesten wakker wordt, maar wel het proberen waard. Asperges beschermen je lever en helpen bij het afbreken van giffen. Voor een volgende keer: asperges eten vóór je gaat drinken zorgt er voor dat je kater minder heftig is de volgende dag.

7. Lief zijn voor je maag
Er zijn ook dingen die je beter niet kunt doen, bijvoorbeeld heel vet of heel pittig eten. Misschien heb je wel enorme zin in een vieze, vette hamburger, maar je kunt ‘m beter laten staan. Je maag heeft het al druk genoeg met het verwerken van alle ellende van de avond ervoor, het verwerken van heel vet of pittig eten is dan echt te veel van het goede.

8. Keep it steady
Probeer je te slapen maar ben je te duizelig of heb je het gevoel dat de hele wereld draait? Probeer dan te slapen met één blote voet op de grond. Je hersenen krijgen dan een seintje dat de draaiingen niet echt zijn, waardoor je je minder misselijk zult voelen.

9. Frisse neus halen
Van een hele dag op de bank (of in je bed) hangen in je oude pyjama/joggingpak is nog nooit iemand zich echt beter gaan voelen. Even de kracht vinden om jezelf uit je kater-hol te trekken en naar buiten te gaan, al is het maar voor een halfuurtje, zal je weer een beetje energie geven. En alle beetjes helpen.

10. Lemon water
Sap uit citrusvruchten zorgt ervoor dat de gifstoffen, die de alcohol in je lichaam heeft gebracht, worden weggevoerd. (Ook je huid kan na zo’n avondje stappen wel een detox gebruiken! Check hier de ultieme detox voor je huid). Deze tip werkt het beste op een nuchtere maag. Dus als je jezelf uit bed hebt weten te slepen, drink dan als eerste een glas citroenwater. Dit kun je heel makkelijk maken door het sap van een citroen te mengen met water.

11. Honing
Na een goed avondje stappen, is je bloedsuikerspiegel de volgende dag volledig uit balans. Gelukkig kun je dit makkelijk verhelpen. Neem lekker een kop verse muntthee (of een vers geroosterd broodje) met flink wat honing. Deze natuurlijke suikers brengen je bloedsuikerspiegel snel weer op het juiste niveau! (Houd jezelf in de tussentijd lekker bezig met deze 10 beauty facts die jij nog niet wist!).

12. Melk, milkshakes en roomijs
Deze voedingsmiddelen lijken te helpen om je kater te verzachten. Samen met veel water drinken blijkt dit heel effectief te zijn tegen je vervelende hangover.

13. In bed blijven
Als je je echt tot niets in staat voelt, raden we je vooral aan om nog even te slapen. Neem een aspirine en een flink glas water en doe een paar uur je ogen dicht. De verdoving van de aspirine en de slaap haalt de scherpe randjes van de kater af. Voel je je iets beter? Een flink potje seks helpt! De endorfines die vrijkomen bij seksuele opwinding verdringen alle ellende van de kater. Helaas komt die ellende weer net zo hard terug als je opwinding zakt, dus probeer die zo lang mogelijk vast te houden.

14. Anti-alcohol superfoods
Lucky you! Er bestaan namelijk superfoods die dat rottige hangover gevoel tegen kunnen gaan. Zoals havermout. Dit zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel, bananen verzachten kloppende hoofdpijn en je lichaam herstelt door gember en pepermunt.

15. De allerbeste optie: deze anti-kater smoothie

 

Wat je dus het allerbeste kunt doen op deze zondagmorgen? Een powerontbijtje maken: glaasje melk, kopje thee met citroen en honing, gebakken eitje en misschien ook een supersmoothie. Daarna een rondje wandelen, even een glas cola drinken en terug je bed in kruipen voor wat extra slaap.

READ NEXT:
Wij vrouwen hebben dus écht meer slaap nodig dan mannen!
De lekkerste alcoholvrije cocktails
7 drankspelletjes voor jouw zaterdagavond

PHOTO CREDITS Happilygrey