Heb je ‘s ochtends vaak het gevoel dat er een vrachtwagen over je heen is gereden? Zelfs ondanks je een hele nacht, minimaal 8 uur, als een roosje geslapen hebt. Hoe kun je er voor zorgen dat je vanaf nu elke dag uitgerust uit bed stapt?

1. Voldoende nachtrust
Oké, haat ons niet. Maar om uit te rusten heb je nou eenmaal nachtrust nodig. Voor de een is minimaal 6 uur slapen genoeg, terwijl de ander zeker 8 uur slaap nodig heeft. Probeer er achter te komen hoelang jij nodig hebt en pas je bedtijd daar op aan.

2. Goede slaapomgeving
Hier zijn drie elementen van zeer groot belang: licht, geluid en temperatuur. Zorg voor een donkere slaapkamer ‘s nachts aangezien licht tijdens het slapen stoort. Woon je in een luidruchtige straat of heb je een bovenbuurman die maar al te graag met de Nederland In Beweging gymmastiek mee stampt? Zorg dan voor oordoppen. Ook is het belangrijk je slaapkamer af en toe goed te luchten zodat er geregeld frisse lucht binnenkomt en het niet te warm is.

3. Een rustig hoofd
Heb je net je beste vriendin volledig uitgescholden of je vriendje er van langs gegeven? Zit het je niet lekker? Probeer het dan in ieder geval voor het slapen gaan uit te praten zodat je met een rustig hoofd en schoon geweten je oogjes kunt sluiten. Schrijf dingen op of maak een lijstje in je telefoon. 

4. Leg je telefoon weg
…en kijk geen tv vlak voor het slapen. Niet de makkelijkste opgave, dat weten we, maar wel heel belangrijk voor je nachtrust. Het blauwe licht van de schermen maakt je wakker, waardoor je lichaam het seintje krijgt dat het dag is, en waardoor je dus moeilijker in slaap komt. 

5. Eet gezond
Hoe gezonder je lichaam is, des te makkelijker je in slaap komt. Probeer niet te veel caffeine te drinken, suiker te beperken en eet zo veel mogelijk groenten en fruit. ‘s Avonds eten kun je sowieso het na 20.00 uur het best niet meer doen.

6. Zorg dat je moe naar bed gaat
Als je vermoeid naar bed gaat zul je meer uitgerust wakker worden. Heb je werk waar je vooral mentaal erg druk bent? Ga dan op een sportclubje zodat je lichaam ook wat slaap kan gebruiken na een drukke dag. Vaak is het ook zo dat je uiteindelijk (dus niet gelijk) juist energie krijgt van sporten!

(Visited 1,257 times, 1 visits today)