Je kent het wel en het is super vervelend: je zit op kantoor, in een vergaderruimte, in het ov of in een klaslokaal en je buik begint opeens keihard te rommelen. Erg gênant natuurlijk..

Soms betekenen deze geluiden ‘gewoon’ dat je iets moet eten, maar negen van de tien keer is er een andere reden voor. Het eten dat je al in je mond gestopt hebt is meestal de oorzaak. Het is een volkomen normaal geluid en heeft te maken met de vertering van het voedsel wat zich momenteel in je maag bevindt. Dit proces zijn niets anders dan de spieren die de benodigde vitaminen, nutriënten en mineralen uit je voedsel ‘trekken’.

Maar dan nu belangrijker, hoe kom je van dat geluid af? Voorkomen is beter dan genezen zeggen we altijd maar. Een rommelende buik voorkomen, zo doe je dat:

1. Zorg dat je geen extra lucht doorslikt door rustig te eten

Je moeder zei het je vroeger waarschijnlijk al; niet schrokken! Dan neem je namelijk meer lucht mee naar binnen en dit kan zorgen voor die rommelende geluiden in je buik.

2. Geen suikervrije etenswaren

Als je buik erg veel geluid maakt dan kan het zijn dat je gevoelig bent voor fructose. Dit wordt in veel suikervrije frisdranken en suikervrije etenswaren verwerkt. Ook in uien, artisjokken en appels zit fructose of sorbitol, dit kan ook een trigger zijn voor ‘a noisy belly’. Ook eventjes laten staan dus al wil je een rommelende buik voorkomen.

3. Langzaam kauwen

Kauw minstens vijftien keer (langzaam) op een hap en slik deze door voordat je een nieuwe hap neemt.

4. Even wat naar binnen werken

Als je weet dat je al een tijdje niks gegeten hebt, dan weet je waarschijnlijk ook dat die rommelende geluiden in je buik daardoor komen. Pak dan het eerst wat je in de buurt hebt en stop het in je mond. Mits het eetbaar is natuurlijk.

Meer lezen?
SCIENCE SAYS: eten van het bord van je lover stelen is goed voor je relatie
Gezond eten on a budget: zo pak je dat aan

(Visited 1 times, 1 visits today)