AFW: Backstage interview met make-up artist Connie Man

Amsterdam fashion week is weer geweest en natuurlijk waren wij erbij! Tijdens AFW verzorgde M.A.C. alle visagie en wij mochten een kijkje nemen achter de schermen.

We hebben SR MUA Connie Man mogen interviewen over de nieuwste lipstick van M.A.C. en over verschillende trends die je aankomend seizoen veel gaat zien. Lees hieronder het interview.

Hoe gaat het tot nu toe tijdens AFW?

Ja het gaat goed! Gister zijn we echt begonnen en hadden we de eerste show met Ronald van der Kemp, dat is couture. Het was meteen een hele gave start, want het was “full make-up” uit de jaren 70. Dat is voor ons natuurlijk heel leuk, want dan kunnen we ons helemaal uitleven. Daarnaast waren het ook heel veel verschillende looks. Een soort Herman Brood, maar dan studio 54. Vandaag hebben we vier shows, in de ochtend meer fashion en in de avond gaat het meer de artistieke kant op. Zaterdag hebben we Natan, dat is weer iets meer commerciëler. De make-up looks zijn dus heel divers

Jullie hebben een nieuwe Love Me lipstick, hoe zijn jullie tot dit concept gekomen?

Het uitgangspunt van de nieuwe lipstick is zelfliefde en het individu. Dat je laat maar zeggen echt jezelf mag zijn en dat je van jezelf mag houden, wat dat ook voor jou mag betekenen. Dit is de eerste lipstick met gel textuur van arganolie, dus het is heel verzorgend en ideaal voor als je snel droge lippen hebt. Ik hoor altijd 9 van de 10 vrouwen zeggen dat ze droge lippen hebben, dat is echt een terugkerend fenomeen voor ons.

SHOP HIER DE NIEUWE LOVE ME LIPSTICK

De nieuwe lipstick beloofd best veel op het gebied van moisturizing, maar hoe testen jullie dat?

Dat is wel een leuk verhaal om te vertellen. M.A.C. doet veel lokale fashion weeks, maar we doen ook de fashion weeks in New York, Parijs, Milaan en Londen. Ik ga dit seizoen bijvoorbeeld naar Milaan en elk seizoen krijgen we als senior artists een tas mee met test producten. Dit zijn voornamelijk producten die nog in ontwikkeling zijn of die al zo goed als af zijn. Deze producten testen we backstage en dan mogen wij het product beoordelen. Zo kunnen de producten verbeterd worden als ze bijvoorbeeld te droog zijn of de verpakking is niet handig. Het ene product test je zo een half jaar en het andere product langer, omdat er meer verbeterpunten zijn.

Hoelang duurde het voordat de Love Me lipstick helemaal ontwikkeld was?

Deze lipstick ging vrij snel. We hebben hem ongeveer een seizoen getest. Arganolie is een ingrediënt wat bij veel mensen al sowieso een goede klank heeft. Mensen houden van dat verzorgende element. Foundation duurt bijvoorbeeld veel langer, omdat mensen hier gewoon heel lang mee doen en dan willen ze ook gewoon een goed product.

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat mensen deze lipstick lijn gaan kopen in plaats van de ‘normale’ lijn.

Deze lipstick is meer voor de persoon die van een glans houdt en last heeft van droge lippen. Het product heeft een 1+1 functie en is ook nog eens heel leuk verpakt. Daarnaast zijn het ook 24 nieuwe kleuren, dus het is wel echt een hele andere lijn.

Welke make-up trends gaan we zien dit najaar?

Heel veel eyeliner looks, eyeliner is altijd wel al een ding geweest. Wat je veel ziet is de perfecte eyeliner look, maar het mag ook een beetje smudgy en wat grafischer zijn. Het mag een vorm hebben dat je denkt ‘oh wat onverwachts’. Wat we veel in de internationale fashion weeks zien is hele grote vormen, ver buiten het oog. Soms dat je zelfs denkt ‘het is niet onflatteus, maar ook weer niet flatteus’, een beetje een twijfelachtige look. Voor ons, de meer gewone mensen, is de trend dat de eyeliner een beetje smudgy mag zijn of dat je potloodje eruit mag zien alsof je hebt gefeest. Dat vind ik eigenlijk best heel tof, want het verlaagd een beetje de druk dat je elk uur in de wc je make-up zit bij te werken. Hetzelfde geldt voor de lippen, je hebt nu namelijk ook de blurry lip trend. Als je niet handig bent met make-up is dat super omarmend en een heel persoonsvriendelijke benadering van make-up.

Eerder al zei je dat de shows heel divers zijn qua make-up, hoe bepalen jullie dit van te voren?

Het uitgangspunt is natuurlijk de visie van de ontwerper, die heeft meestal een sterk beeld wat bij zijn of haar esthetiek hoort en welke look bij de collectie hoort. We doen zoveel mogelijk in overleg, ook omdat we natuurlijk wel moeten kijken naar wat haalbaar is en wat bij de modellen past. Ik moet wel zeggen dat ik merk dat de designer steeds meer zelf nadenkt over de make-up, omdat het hoort bij het totaal beeld. Vroeger dacht de designer sneller ‘make-up is maar een bij ding’. Hetzelfde geldt voor het haar en al die andere dingen. Als ik nu dus een briefing heb, zijn ze al vrij ver qua idee van wat ze willen.

Kan je al iets vertellen over een eventuele toekomstplannen van M.A.C.lijnen?

We hebben natuurlijk altijd de kerstcollectie waar we ons in oktober op gaan focussen, die is altijd heel uitgebreid. Dit jaar gaan we ons ook focussen op Halloween, daar mag ik nu niks over zeggen dus houd het in de gaten! In Nederland wordt dit namelijk steeds populairder, dus wij gaan daar ook meer aandacht aan besteden. We kwamen erop doordat Danie Bles naar een halloween feest ging en wilde uitpakken qua make-up, toen dacht ik: dat is tof! dat betekent dat het hier ook een beetje gaat leven.

Heb je nog make-up tips?

Ik denk dat het vaak misgaat bij mensen dat ze iets hebben genomen wat niet volledig bij hun huidtype past of dat mensen vaak denken dat ze een miskoop hebben gedaan, maar dat ze eigenlijk gewoon niet precies weten hoe je een bepaald product gebruikt. Soms moet je bijvoorbeeld producten samen gebruiken om optimaal resultaat te bereiken. Je kan sowieso bij elke M.A.C. store langs om advies te krijgen en dingen uit te proberen.