Dit kan je beter niet aantrekken naar een sollicitatiegesprek

Laten we eerlijk zijn. Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. Of het gesprek nou voor een nieuwe baan of een stage is. Het blijft spannend. Om leuk aan te komen op je gesprek zijn er natuurlijk ook een aantal regels. Wij hebben een aantal do’s en don’ts voor jou verzameld en op een rijtje gezet. Zo maak jij een goede eerste indruk.

Drukke items> Basic items

Binnenkomen met een eye catching top. Dat raden we je af. Je kan beter voor een basic outfit gaan. Het aannemen op je kledingsmaak wordt (bijna) niet gedaan. Ga juist voor je andere kwaliteiten en wees er zelfverzekerd over.

 Te veel deodorant > Luchtige kleding

Door de spanning die je tijdens het gesprek kan hebben, kan het er ook weer voor zorgen dat je je inspant. Zorg er daarom voor dat je luchtige kleding draagt. In plaats van een warme trui, waar je veel deo of parfum opspuit (of erger, in gaat zweten). Want eerlijk, je vindt het zelf ook niet lekker als iemand veel parfum op heeft.

Ladders > Panty’s vanaf 30 denier

Als je er voor kiest om een rok of jurkje aan te doen naar je sollicitatiegesprek, let er dan wel op dat je een panty draagt vanaf 30 denier. Lager dan dat liever niet. Zo kan het al snel lijken dat je met blote benen loopt. En buiten dat komen er ook sneller ladders in. Ladders in je panty tijdens een sollicitatiegesprek, is echt een no go.

Kleden voor het bedrijf > Je goed voelen

De kleding die je draagt tijdens een sollicitatiegesprek. Daar moet je je zeker goed bij voelen. Kleed je vooral niet voor het bedrijf. Als je bijvoorbeeld bij een groot modeblad solliciteert. Ga dan niet in kleding omdat het een trend is. En daarna toch niet meer draagt. Ga in kleding waar je jezelf goed bij voelt en normaal gesproken ook draagt.

Jeans > Pantalon

Als je een jeans draagt, kan dat al snel casual ogen. Het is leuk voor een alledaagse look, maar niet voor een gesprek. Kies bij een sollicitatiegesprek juist voor een nette broek zoals een pantalon. Een pantalon ziet er toch beter en zakelijker uit.

Die awkward stilte voorkom je zo:
> Vanaf nu valt je sollicitatiegesprek nooit meer stil! 

We kunnen het van de queen herself  wel leren!
5 carrièrelessen van Miranda Priestly

PHOTOCREDITS SHUTTERSTOCK