Als we het hebben over stress is het meestal iets waar we ver vandaan willen blijven. Want wat kan het voor goeds doen? Chronische stress is niet goed voor je mentale en fysieke gezondheid en kan zelfs voor depressie en een hoge bloeddruk zorgen. Maar wat nu als wij je vertellen dat je er in sommige gevallen echt van kunt profiteren? De regel blijft natuurlijk wel: té veel van iets is nooit goed. Té veel stressen kan ervoor zorgen dat je in paniek raakt maar als je net de juiste hoeveelheid stress hebt, kan dit er juist voor zorgen dat je productiever wordt.

Goede en slechte stress
Volgend Dr. Oren Fuerst, een expert op het gebied van stress management en co-creator van de site ‘Serenita’, heeft het verschil tussen “goede” en “slechte” stress voor je uitgezocht. Als voorbeeld heeft ze gekozen voor een grote presentatie of toets: want voor zoiets wil je niet dichtklappen. Maar je wilt ook niet zo kalm zijn dat je niet meer alert bent. Nou, daartussen in zit dus het stresslevel dat precies goed is. Nu vraag je je vast af: Hoe kom ik nou in die ‘ideale zone’? De truc is om het tricky stress hormoon, cortisol, op het goede level te houden. Want als dat level chronisch te hoog is zorgt dit bijvoorbeeld voor niet-verdwijnend buikvet, een lage weerstand en bloedsuiker issues. Maar als cortisol wél op het goede niveau is kan het ervoor zorgen dat je lichaam beter reageert op infecties, en dat je bloedsuiker op peil blijft. En hoe je dat doet? Veel slaap, af en toe relaxen en gezond eten zijn vooral erg belangrijk. Volgende keer dat je gestrest bent, probeer er wat goeds uit te halen!

 

READ NEXT
Dit draag je als je je down voelt
Met deze techniek van je binnen 1 minuut in slaap
Stress? Dit kun je dan het best dragen!

(Visited 332 times, 1 visits today)