Het probleem: er staat een belangrijke meeting, pitch of presentatie in de agenda en je maakt je daar de week van te voren al druk om. Door deze tips tegen zenuwen zal dat verleden tijd worden én zul je die presentatie helemaal rocken.

  1. Zet je nervositeit om in enthousiasme
    Zenuwen zijn een vorm van opwinding. Dus zet je zenuwen om in enthousiasme en die belangrijke meeting komt helemaal goed. Wat helpt om je zenuwen om te zetten in enthousiasme is harde muziek (en heel vals meezingen). Je zult hierdoor niet meer aan de meeting denken en dus minder zenuwachtig zijn.
  2. Oefen met een vriendin
    Heb je een belangrijke presentatie in de agenda staan? Oefen die presentatie dan alvast met een vriendin. Zij kan jou tips geven over je houding of de snelheid van praten. Stel dat de zenuwen tijdens de echte presentatie weer opspelen, dan weet je nog van de oefenpresentatie hoe je dit kunt veranderen.
  3. Onthoud je ontwikkelingen
    Om zelfvertrouwen op te bouwen is het goed om inzicht te hebben in je sterke punten en deze te gebruiken in alles wat je doet. Je wilt natuurlijk de beste versie van jezelf zijn. Bekijk je ontwikkelingen over een bepaalde periode terug en analyseer deze goed. Hier leer je namelijk heel veel van en bouw je dus meer zelfvertrouwen op.
  4. Oefen op je ademhaling
    Focussen op je ademhaling is een van de beste manieren om rustig te worden en je zenuwen onder controle te krijgen. De beste manier? Adem 4 seconden in, houd je adem 4 seconden vast en adem uit voor 4 seconden.
  5. Focus op jezelf
    Jezelf vergelijken met anderen is niet goed voor je zelfvertrouwen. Als je een presentatie aan het voorbereiden bent, is het natuurlijk goed om te zien en horen wat anderen doen of gedaan hebben. Maar als je jezelf verliest in het vergelijken, zul je falen in de voorbereiding van je presentatie. Je houdt je namelijk met andere dingen bezig dan je zou moeten…  Je kunt beter hard werken, zodat je manieren vindt om beter te presteren. Hierdoor zul je in betere vorm zijn dan wanneer je jezelf blijft vergelijken met anderen.
  6. Ken je zwaktes en werk eraan
    Iedereen kent zijn of haar zwaktes en probeert ze ook zo veel mogelijk te vermijden. Maar in plaats van je zwaktes zien als iets waar je niet goed in bent, kun je het ook op een andere manier bekijken. Zie het niet als een zwakte, maar als een kans voor verbetering!

READ NEXT:
WOW: stress kan goed voor je zijn!
Stress? Dit kun je dan het beste dragen!
Geen lingerie flaters meer!

Source: Song of style