Langzamerhand beginnen alle fashion merken duurzamer te worden. Erg nodig, want de mode-industrie is één van de grootste vervuilers ter wereld. Goed om wat meer bewustheid te creëren dus! Er zijn een aantal influencers die ons al voor gaan met het geven van een goed voorbeeld. Want hoe zit het met de duurzaamheid op social media?
Als er iets is dat de wereld van vandaag wanhopig wil consumeren, dan is het wel mode. Logisch, want wie houdt er nou niet van shoppen? Maar om aan deze grote vraag te blijven voldoen, slaan modemerken voortdurend voorraden in zodat wij ieder seizoen een nieuwe collectie kunnen binnenhalen. Dit leidt tot een eindeloze cyclus en heeft ervoor gezorgd dat de mode-industrie één van de grootste vervuilers ter wereld is. Zo blijkt dat ongeveer een tiende van alle CO2-emmissies komen van de mode-industrie.
Met het toenemend aantal milieurampen hebben de wereldspelers en grote modehuizen uiteraard de plicht om de zaken te veranderen, maar ook als individu kan je veel bereiken. Dit geldt met name voor degenen die via sociale media invloed uitoefenen op de aankoopbeslissingen van anderen – influencers. Lifestyleslab nam Instagram onder de loep op het gebied van duurzame hashtags en onderzocht en hoe duurzaam Instagrammers werkelijk zijn. Wat betekent het om ethische mode te vertegenwoordigen en welke influencers blinken uit in het promoten van duurzaamheid op sociale media?
Gebruik social media om voorlichting te geven
Eén van de belangrijkste manieren waarop ontwerpers en influencers een positieve impact kunnen hebben is door hun platform en publiek in te zetten voor duurzaamheid. Voor de meeste consumenten van fast fashion stond duurzaamheid tot voor kort niet echt centraal bij kledingaankopen. Tegenwoordig is dat wel anders. Zowel de media als de jongere generaties hebben dit belangrijke gesprek naar alle hoeken van de samenleving gebracht.
Instagrammers kunnen hun platform inzetten voor duurzaamheid door te inspireren met hun posts en stories, maar ook door een dialoog aan te gaan met hun volgers. Door te laten zien hoe je ethischer kunt shoppen, inzamelacties te organiseren en promoten of door misstanden in de mode-industrie aan te kaarten kunnen influencers het bewustzijn over duurzaamheid vergroten. Met name op Instagram kun je je dus goed laten inspireren om ook stappen te zetten voor een duurzamere toekomst. Maar dan moet je wel de juiste Instagrammer’s volgen!
Duurzaamheid op Instagram: deze drie Nederlandse influencers zetten de trend
Duurzame hashtags zoals #sustainablefashion en #slowfashion worden al door miljoenen mensen gebruikt om ethische mode de norm te maken op Instagram. Onder deze influencers zijn Ananda van Doorn (@anandavandoorn), Sandra Kleine Staarman (@sandrakleinestaarman) en Nathalie Kemna (@nathaliekemna) in Nederland de drie meest duurzame influencers op Instagram. Ananda van Doorn, een duurzame ondernemer en influencer staat in deze lijst aan de top met de meeste ethische mode hashtags per post.
Wil je zelf ook bijdragen aan een ethische modewereld en een gezondere planeet? Laat jezelf inspireren door de meest duurzame influencers of ga zelf in gesprek met jouw favoriete blogger of Instagrammer om ze te laten weten hoe belangrijk dit thema is!