Fruit, een stukje chocola of een koekje bij de koffie, we eten het allemaal wel eens. Wat veel mensen niet weten, is dat in dit lekkere eten veel suiker zit. In het nieuws wordt veel aandacht besteed aan het eten van suiker omdat we ons allemaal meer bewust worden van gezonde voeding.

Wanneer je een product met suiker inneemt, beginnen je enzymen elk deeltje suiker af te breken. Deze deeltjes worden dan verdeeld over twee moleculen: glucose en fructose.

Glucose
Wanneer glucose door de dunne darm komt, scheid het insuline af. Insuline is een hormoon dat glucose uit je bloed haalt en het omzet in energie. Als je bijvoorbeeld een dip hebt en een koekje eet, merk je al dat je daarna actiever bent. Maar als je teveel tussendoortjes met suiker eet, kan je lichaam het niet aan en is je energie zo weer voorbij. Je hebt vast wel eens in het weekend dat je met vriendinnen de hele avond gaat Netflixen en lekkere dingen eet. Na zo’n dag hebben jullie waarschijnlijk geen zin meer om iets te doen (lees: thuisbezorgdje dus). Dat komt dus voor een groot gedeelte door de overload aan sugar die je hebt gegeten.

Dat hormoon insuline houdt de productie van leptine tegen. Leptine is het hormoon dat je hersenen vertelt dat je verzadigd bent. Als je insulineniveau hoog is, betekent dat dat je veel meer trek hebt. Tijdens de “hongermodus” zet je lichaam de glucose om in buikvet.

Insuline heeft ook een grote invloed op je brein. Als je heel lang veel suiker eet, nemen dopaminereceptoren in je brein af. Gevolg: je verlangd naar suiker, wat ook omgezet kan worden in een verslaving. 

Fructose
Fructose kruipt na het innemen via je dunne darm je lichaam in, en gaat via je bloedstroom meteen door naar je lever. Je lever werkt hard om fructose te verteren en het om te zetten in iets goeds. Je lever is helaas al snel overspoeld. Dit zorgt ervoor dat de overtollige fructose vetbolletjes aanmaken in je lever.

Fructose verlaagd je cholesterol en verhoogd triglyceride, een type vet wat de risico op een hartaanval of beroerte vergroot. Je lever vraagt meteen om extra insuline, waardoor je alvleesklier over moet werken. Dit zorgt dan weer voor ontstekingen in je lichaam en verhoogd de kans op obesitas en diabetes.

En de suikers in fruit dan? Fruit is toch gezond?
In fruit zit veel suiker, veel mensen weten dat en letten daarop met het eten ervan. Zonde, want in fruit zitten ook nog andere essentiële voedingsstoffen die wij nodig hebben om te functioneren. Denk aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Dus fruit eten kan gewoon, als je je maar houdt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 2 stuks! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je naast die 2 stuks fruit ook nog chocola naar binnen werkt. Dan krijg je natuurlijk weer teveel suikers binnen.

READ NEXT: 
Zo maak je een suikervrije chocoladecake
Verantwoord late night snacken doen je zo!
Het suikervrije recept voor rauwe Ferrero Rocher chocolates!

(Visited 287 times, 1 visits today)