Koolhydraten worden vaak in een negatief daglicht gezet. Koolhydraten heb je helemaal niet nodig en suikers zijn hartstikke slecht voor je…toch? Het is niet zo zwart/wit als de meeste mensen denken. Hoe het wel zit leg ik je graag uit!

Koolhydraten: yay or nay?,

De koolhydraten die alle andere koolhydraten een slechte naam geven zijn de suikers die in bewerkte producten zitten, zoals koek, snoep, gebak, frisdrank en dergelijke. Deze koolhydraten zijn de zogenaamde snelle suikers. Ze zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel enorm omhoog schiet, maar even later ook weer enorm daalt. Tijdens deze daling krijg je weer de behoefte om iets te eten dat suikerrijk is om de zogenaamde ‘suikerdip’ tegen te gaan. Deze suikers zijn ook erg slecht voor onze gezondheid. Ze zijn vooral goed in het helpen van de ‘welvaartsziektes’: een verhoogd cholesterol, hart- en vaatziekten en zelfs een aantal soorten kanker. Ook kan suiker zorgen voor een versnelde veroudering van bijvoorbeeld de huid.

Psssst… Dit wondermiddel laat jouw huid stralen!

Het grote verschil

We kunnen koolhydraten simpelweg verdelen in twee groepen: de enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.

De suikers in koek, snoep, gebak en andere heerlijkheden zijn enkelvoudige koolhydraten en worden snel in het lichaam opgenomen. Dit zijn dus de zogenaamde slechte (snelle) koolhydraten. Ik noem ze ook wel de lege calorieën. Enkelvoudige koolhydraten vind je niet alleen in voedingsmiddelen waarvan je wel kunt raden dat ze slecht zijn, je vindt ze ook in groente en fruit! Het grote verschil is echter dat groente en fruit heel veel vezels bevatten en deze zorgen ervoor dat de suikers langzamer op worden genomen in je bloed. Daarnaast bevat groente en fruit onwijs veel vitaminen en mineralen.

De meervoudige koolhydraten worden ook wel de complexe koolhydraten genoemd. Deze naam dragen ze omdat het lange ketens moleculen zijn. Het kost je lichaam meer tijd en energie om deze suikers op te nemen. Meervoudige koolhydraten voorzien je lichaam langere tijd van energie en houden je bloedsuikerspiegel constanter. De complexe koolhydraten vind je in brood, aardappels, rijst en pasta.

Koolhydraten dienen als brandstof van je lichaam en zijn daarom onmisbaar. Koolhydraten zorgen er onder andere voor dat je spierweefsel niet wordt afgebroken. Krijg je te weinig koolhydraten binnen, dan zul je je lusteloos en chagrijnig gaan voelen; bitch alert! Het kan er ook toe leiden dat je schildklier trager gaat werken, wat een negatief effect heeft op je verbranding.

Afvallen zonder koolhydraten?

De low carb diëten of Atkins-achtige diëten zijn al tijden erg populair. Het aantrekkelijke van deze manier van afvallen is dat je duidelijke eetregels hebt en ongelimiteerd eiwitten en vetten kunt eten. En vaak vliegen de kilo’s er ook af! Maar deze diëten brengen niet alleen enorme gezondheidsrisico’s met zich mee, het is een quick fix en werkt alleen voor een korte periode. Wil je dat je kilo’s er af blijven en dat je werkt aan een gezond en fit lichaam? Dan is een healthy lifestyle het enige ‘dieet’ voor jou, inclusief alle goede koolhydraten…

Tot volgende week!

Liefs, Cil

P.S. Wil jij graag afvallen? Lees dan deze tips van Cil ook even! 

 

Source: Allure Magazine

(Visited 199 times, 1 visits today)