Iedereen heeft wel eens (en sommigen onder ons hebben heel veel) van die dagen dat je jezelf aan het begin van de dag voorneemt om heel veel te gaan doen, maar jezelf tijdens het avondeten afvraagt wat je nou eigenlijk gedaan hebt. Zonde, want nu moet je nog meer tijd vrij maken, om die andere tasks uit te voeren. Terwijl je die tijd natuurlijk liever besteed aan leuke dingen (zoals één van deze heerlijke drankjes bestellen op het terras). Wij hebben de beste tips op een rijtje gezet, waardoor jij productiever kunt worden!

Maak van jezelf een ochtendmens

Hoe eerder jij jouw dag begint, hoe meer taken je kunt uitvoeren. Sowieso is het bewezen dat we het meest productief zijn in de ochtend. Hoe je een ochtendmens wordt, dat lees je hier!

Zorg voor een opgeruimde werkplek

Als je werkplek opgeruimd is, dan kun je niet afgeleid worden (door alles wat in de weg ligt). Zorg er daarnaast voor dat al je papieren, boeken etc. netjes en georganiseerd zijn opgeborgen. Op die manier kun je snel iets terugvinden en ben je niet onnodig aan het zoeken!

Don’t disturb

Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt tijdens je werk. Ga daarom op een rustige plek zitten en zorg dat je niet kunt Facebooken, Whatsappen of televisie kijken. Als je productief wilt werken, is het belangrijk dat je niet uit je concentratie wordt gehaald.

Maak een to-do list

Soms kan je het idee hebben dat je overspoeld wordt door alle dingen die je nog moet doen. Door alles op een rijtje te zetten en daarbij onderscheid te maken tussen dringende taken (met een deadline) en taken die nog wel even op zich kunnen laten wachten, krijg je meer rust in je hoofd. Elke keer als je een taak hebt voltooid, streep je ‘m door op je to-do lijst. Dit geeft je instant een goed gevoel!

Begin met de meest ”vervelende” taak

Hoe eerder je begint, hoe eerder je klaar bent. Door te beginnen met de ”vervelendste” taak, zijn alle  werkzaamheden die je daarna moet doen minder erg (waardoor je deze weer sneller uitvoert). So you better do them first, lady!

Deel grote taken op

Door grotere taken op te splitsen in meerdere kleine taken, wordt het geheel overzichtelijker, voelt het minder zwaar en zul je deze (hoogstwaarschijnlijk) sneller kunnen afronden.

Beslis snel

Vaak ben je ongemerkt veel tijd kwijt aan het maken van beslissingen. Geef jezelf hiervoor maximaal een minuut de tijd. Daarna moet je de knoop doorhakken en direct actie ondernemen. (Werkt als de beste!).

Stel deadlines

Stel voor jezelf vast hoe lang je over een taak wil doen en hoeveel taken je op die dag gedaan wil hebben. Als je een doel voor ogen hebt, is het makkelijker om de taken sneller af te ronden.

Beloon jezelf

Elke keer als je een grote taak (of meerdere kleine) hebt volbracht, mag je jezelf best even belonen. Dit kan iets lekkers zijn (zoals deze healthy avocado chocolade koekjes), maar ook gewoon even een pauze en ga even lekker naar buiten! Verlaat je werkplek, zodat je daarna weer met frisse moed kunt beginnen aan de rest.

Houd je aan deze tips en je zult in eens zeeën van tijd over hebben, waarin je een heleboel andere dingen kunt doen! En hoe fijn is het om veel taken van je to-do list te kunnen schrappen… You go, girl!

Source: Holborn via A Merry Mishap Blog  

(Visited 576 times, 1 visits today)