Koolhydraten wel of niet?

Het blijft toch altijd een lastige vraag: mogen koolhydraten wel of niet? En als ze je eet, wanneer neem je ze dan? Word je er dik van?

De vraag die je jezelf eerst moet stellen is: wat is je doel?

Afgelopen week gaf ik een bootcamp les aan werknemers van de RAI in Amsterdam en één van de deelnemers zei na de training “ Zo en nu een lekker koolhydraatarm diner”. Op zich is er helemaal niets mis met een koolhydraatarme maaltijd maar ik vertelde haar dat na een heftige intensiteit work-out, een kleine hoeveelheid koolhydraten helemaal niet erg zou zijn. Eet ze juist liever na een flinke training dan op een dag waarop je niet actief bent geweest! Naar aanleiding van dat gesprek ben ik toch weer even het onderwerp ingedoken voor jullie en het blijft interessant wat nou werkt voor welk doeleinde.

Wanneer zijn koolhydraten verstandig?

– Voor duurtraining die langer duurt dan 2 uur. Je glycogeen voorraad raakt dan snel op en koolhydraten zorgen ervoor dat je genoeg energie hebt om je 2 uur durende training voort te zetten.

– Koolhydraten zorgen ervoor dat bij langdurige training of trainingen waarbij herhaling en prestige belangrijk zijn, dat er extra glucose vrij komt, dat het neuronmusculaire systeem (je zenuwstelsel) weer verbetert.. Dit betekent dat je beter kunt presteren en meer geconcentreerd bent.

– Koolhydraten zijn dus een goede voedingsbron voor de hersenen: zowel voor je concentratie als voor het resultaat.

Wanneer zijn koolhydraten minder verstandig?

– Als je doel vet verbranden is, probeer dan koolhydraten te vermijden.

– Bij hoge intensiteit trainingen die korter dan 30 minuten duren is het ook verstandig om daarna niet teveel koolhydraten te eten.

– Wil je spier toename? Eet dan juist meer eiwitten en minder koolhydraten.

Het gaat om je doelen

Mocht je twee doelen hebben zoals vet verbranden maar ook je prestatie verbeteren, dan is een lichte inname van koolhydraten ook goed. Het support je werk capaciteit en trainingsintensiteit en wanneer je aan het herstellen bent, houdt het ook je cortisol (stress hormoon) laag. Ook dat is namelijk belangrijk voor vet verbranding en prestatieverbetering. Mocht je twee doelen hebben zoals vet verbranden en spiertoename, dan is ook hier een lichte inname van koolhydraten goed. Koolhydraten geven je namelijk net dat beetje extra energie dat voorkomt dat een stemmetje in jouw hoofd zegt: “Ik kan niet meer, ik ben er klaar mee!” Bij krachttraining is nét die laatste zware herhaling belangrijk en dáár kunnen koolhydraten je juist bij helpen.

Ga genieten van je weekend!

Liefs Elske

P.S Je kunt Elske ook volgen op haar Instagram account!

(Visited 119 times, 1 visits today)