Het is misschien een beetje ongezellig, maar klimaatverandering bestaat en het is een probleem. Het ergste, de mode-industrie is een van de grote boosdoeners.

Allerlei afvalstoffen komen vrij tijdens het produceren van kleding door fabrieken en dat heeft grote gevolgen voor de aarde. Zo warmt de aarde steeds sneller op, worden er allerlei soorten planten en dieren bedreigt en stijgt de zeespiegel. Hierdoor bemachtigd de mode-industrie de tweede plek in de lijst van meest vervuilde industrieën ter wereld.

Tijd om daar wat verandering in aan te brengen. Nooit meer shoppen? Nee, wel bewuster! Daarom stellen we je iedere donderdag een duurzaam modemerk aan je voor met deze week: MaisonCléo.

Maison Cléo

MaisonCléo is een familiebedrijf gerund door dochter Marie en haar moeder Nathalie Dewet, opgericht in september 2017. Cléo reffereert naar “cleopatra”, zo werd Nathalie vroeger genoemd omdat ze kort zwart haar had en altijd gouden sieraden en eyeliner droeg. Maison staat voor het familie aspect van het bedrijf.

Maisoncléo is ontstaan doordat het binnen de familie Dewet vanzelfsprekend is om vanaf jongs af aan al achter het naaimachine te zitten. Generaties lang maakt de familie Dewet haar eigen kleding en ook de stukken van MaisonCléo zijn handgemaakt door Nathalie Dewet.

MaisonCléo presenteert geen collecties, maar lanceert elke week ongeveer 20 tot 25 stukken online die allemaal worden geleverd met bijpassende scrunchie. Ze produceren voor deze stukken geen eigen stof, maar kopen reststof op van verschillende couture huizen. Daarnaast zijn deze producten gemaakt op bestelling. Dat betekend dus: geen voorraad en dus geen verspilling. zo ontvangt de klant een op maat gemaakt, uniek en duurzaam stuk.

Naast handgemaakte items vindt MaisonCléo het belangrijk om zo eerlijk mogelijk te zijn tegen de consument. Zo leggen ze bij elk product de marge en de kosten van het product uit in de productbeschrijving. Omdat dit bedrijf een familiebedrijf is, is elk product vernoemd naar een vrouw uit hun familie.

De items worden dus stuk voor stuk handgemaakt door Nathalie Dewet. Marie heeft de leiding over het imago en de creatieve richting van het merk. Zo kiest zij de stoffen, ontwerpt ze de items en bepaald zij de samenwerking. Ze vullen elkaar dus perfect aan binnen het bedrijf.

Marie gelooft in een duurzame toekomst en probeert zoveel mogelijk mensen aan te sporen om zo duurzaam mogelijk te consumeren. “Ik ben blij dat vintage en tweedehandswinkels vandaag de dag steeds populairder worden. Dat betekent dat mensen steeds meer gaan geven om de bescherming van het milieu.”

De kleding van MaisonCléo bestel je via: www.maisoncleo.com/contact-eng

Meer artikelen over duurzaamheid:
Vintage shoppen voor dummies
Zo maak je je outfit duurzamer

(Visited 149 times, 1 visits today)