MonStyle Talks Carrière – met Charlotte Seijerlin

In MONSTYLE Talks gaan wij in gesprek met inspirerende vrouwen die in korte tijd succesvol zijn geworden. Deze week hebben wij een carrière talk met Charlotte Seijerlin, eigenaresse van skincare-merk ‘Comme Ça’. Na jaren met een gevoelige huid te hebben geworsteld, besloot ze eigen huidverzorgingsproducten te maken van natuurlijke en plantaardige ingrediënten. Inmiddels heeft ze met haar eigen bedrijf ‘Comme Ça’ drie producten gelanceerd. Hoe is ze hier gekomen?

Hoe heb je het skincare-merk ‘Comme Ça’ van de grond gebracht?

‘Er waren vrijwel geen producten die mijn huid kon verdragen. Ik kreeg een reactie van alles wat ik op mijn gevoelige huid smeerde. Op mijn 32e was ik er klaar mee en toen heb ik verschillende dermatologen geraadpleegd. Zij vertelden mij dat het moeilijk te achterhalen was waar ik precies allergisch voor ben. Toen dacht ik: ‘Het moet anders kunnen’ en keek bewust naar mijn huidverzorging.

‘Wat bleek: de huidverzorgingsproducten die ik gebruikte, bestonden grotendeels uit synthetische ingrediënten. Ik besloot op zoek te gaan naar alternatieven en ik begon mijn eigen huidverzorgingsproducten te maken met alleen natuurlijke ingrediënten. Dit begon met simpele recepten, zoals maskers van klei en Aloe Vera. Later werden het echte crèmes. Ik kreeg veel complimenten over mijn huid vanuit mijn omgeving. Dat zorgde ervoor dat ik daar meer mee wilde gaan doen. Dit wilde ik professioneel aanpakken. Na een opleiding te hebben gevolgd, begon ik met het formuleren van eigen natuurlijke en plantaardige huidverzorgingsproducten. Ik werkte destijds bij een bedrijf dat ging stoppen in Nederland. Doordat ik een mooie afkoopsom kreeg, had ik een mooi startbedrag voor ‘Comme Ça’. Dat bedrag was een duwtje in mijn rug. Dit moest ik gewoon doen.’

Waarom heet het ‘Comme Ça’ en wat is de gedachte achter het merk?

‘Mijn moeder is Française. De naam van mijn oma, mijn moeder en die van mij beginnen allemaal met een ‘C’. Daarom moest de naam van mijn eigen bedrijf, mijn baby, óók met een ‘C’ beginnen. Zo werd ‘Comme Ça’ geboren. De gedachte erachter is dat ik producten wil aanbieden die natuurlijk zijn. Zo vegan, crualty free en mild mogelijk voor de huid. Mensen met een gevoelige huid moeten mijn producten kunnen gebruiken. Ik doe onderzoek naar mijn ingrediënten en begin vanuit daar met het formuleren. Hieruit ontstaan producten. Die worden vervolgens getest en geselecteerd op of de gevoelige huid het aankan. ‘Conscious skincare’, zo noem ik het ook wel, want ik ben echt heel bewust bezig met huidverzorging.’

Is huidverzorging door de jaren heen dan ook jouw passie geworden?

‘Ja! Voor mij voelt het net zoals koken, dat vind ik ook superleuk. Je kunt oneindig ingrediënten bij elkaar voegen. Dat is ook zo met het formuleren van huidsverzorgingsproducten. Dit doe ik ook gewoon thuis. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en daar krijg ik echt energie van. Het maakt me super gelukkig.’

Welke doelen en dromen heb je nog?

‘Ik heb nu drie producten gelanceerd en ben nog lang niet klaar. Het is mijn doel om meerdere lijnen op te zetten voor alle huidtypen. Daarnaast zou ik graag willen dat ‘Comme Ça’ op een dag wereldwijd verkocht zal worden. Vanaf kleins af aan wilde ik mijn eigen bedrijf hebben. Dat was mijn grootste droom. Nu heb ik mijn eigen bedrijf en wil ik nog verder groeien. Ik voel me succesvol als mijn producten wereldwijd verkocht worden, dus dat is iets wat ik nog graag wil.’