Heel fijn nieuws, het is zomer… en de temperaturen schieten eind deze week eindelijk omhoog, yay! Wij kunnen niet wachten! Bij warm weer staan je sportactiviteiten waarschijnlijk op een lager pitje door de hitte (en ja, het terras lonkt). Maar de echte bikkels trainen natuurlijk de hele zomer door. Om met warm toch weer alles uit je trainingen te halen heeft health coach Cil Vermolen (van Your Health Coach) een paar fijne tips voor je (en bekijk ook even deze skin care tips voor bij het sporten).

Sporten met warm weer? Dit zijn de tips

1. Train vroeg in de ochtend. Het is ’s ochtends al heel vroeg licht en daarom het ideale moment om te gaan sporten. Het is nog redelijk koel en je zit nog vol energie!

2. Na het trainen ontbijt je met een lekkere green smoothie (zoals deze lekkere smoothies). En je zal zien, je bent nog nooit zo productief geweest op kantoor ;-).

3. Draag luchtige kleding (zoals deze) die verdamping van zweet mogelijk maakt, zodat je huid kan afkoelen. Ook de kleur van de kleding is belangrijk. Lichte kleuren zullen de zonnestralen weerkaatsen en daardoor minder warmte opnemen. Donkere kleuren absorberen daarentegen de zonnestralen waardoor ze juist warmte opnemen. Ga dus voor knappe sportkleding in lichte kleuren!

4. Drink voldoende. And remember: als je dorst hebt is het eigenlijk al te laat, dan heb je namelijk al te veel vocht verloren. Dehydratatie speelt een belemmerde rol bij je sportprestaties. Drink voor, tijdens (per kwartier ongeveer 150-250 ml.) en na het sporten voldoende. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat het lichaam niet meer vocht kan verwerken…

5. Train je buiten? Vergeet je niet in te smeren met een hoge factor. Lees hier welke factor écht bij je huid past.

6. Hot Yoga. Het klinkt raar, maar hot yoga (dus in een warmtecabine) is te gek. Na afloop een koude douche en je voelt je de hele dag fit en energiek en je hebt minder last van de warmte! Let op: voor de strebers onder ons, don’t overdo it.

7. Met warm weer is het extra belangrijk dat je let op de signalen die je lichaam afgeeft. Je wilt absoluut geen zonnesteek oplopen of oververhit raken.

De signalen en symptomen zijn onder andere:

  • spierkrampen
  • misselijkheid of overgeven
  • zwakheid
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • licht gevoel in je hoofd

Merk je dat je een of meerdere van deze symptomen hebt, dan moet je de temperatuur van je lichaam omlaag zien te brengen en snel iets drinken. Stop direct met je training en zoek de schaduw op!

Source: Victoria Tornegren

(Visited 1.097 times, 1 visits today)