We krijgen het bijna dagelijks naar ons hoofd geslingerd: “het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag”. Tja, als we het dan toch doen, dan willen we het liefst lekker, snel én gezond (want we zitten natuurlijk helemaal op de gezonde tour dankzij de tips van food coach Cil en de #100daysHKMX challenge). En een ontbijtje moet ook goed vullen (anders hebben we binnen no time weer trek). Daarom hebben wij voor jullie vijf heerlijke recepten voor een gezond ontbijt op een rij gezet, waar je écht vol van zit.

5 gezonde ontbijtjes die écht goed vullen
1. Banana pancakes

Mix een geprakte rijpe banaan en een ei in een kom, samen met twee eetlepels havermout. Doe een beetje olijfolie in een koekenpan en schep de pannenkoekjes erin. Met de topping kun je alle kanten op. Kies bijvoorbeeld voor kokos, kaneel of rood fruit.

2. Oatmeal apple pie

Havermout kan in onze ogen eigenlijk niets meer fout doen. In een eerder artikel kon je al lezen wat de vele voordelen van dit goedje zijn… Warm wat melk met oatmeal op in een pannetje en roer totdat je merkt dat het mengsel dikker begint te worden. Haal de havermout van het vuur en doe er stukjes appel, kaneel en rozijnen in. Er zijn duizenden variaties te bedenken waarmee je het lekker kunt maken, maar deze is toch wel één van onze favorieten.

3. Muesli

Makkelijker dan dit wordt het eigenlijk niet… Dit ontbijt staat binnen een mum van tijd voor je neus. Doe wat magere franse kwark met muesli in een kom. Je kunt daar naar eigen smaak nog walnoten, honing en banaan aan toevoegen.

4. Avocado salmon cracker

Dit ontbijt is een echte verwennerij! Leg wat plakjes avocado op een spelt cracker en strooi er een beetje peper op. Daarna leg je een plakje zalm on top en kun je beginnen met het genieten van je dag!

5. Breakfast muffins

Muffins for breakfast? Hell yeah! En dan zijn ze nog gezond ook. Daarbij kun je ze heel makkelijk van tevoren maken, zodat je ze in de haast, alleen even in de magnetron hoeft te doen. Verwarm de oven voor op 175 graden en giet een mengsel van ei, gemalen peper, gehakte spinazie en stukjes kalkoenbacon (again: er zijn duizenden variaties mogelijk) in een muffinvorm. Zet ze 15 à 20 minuutjes in de oven. Voor een goed vullend ontbijt zijn twee van deze muffins samen met een lekkere smoothie (bijvoorbeeld één van deze) meer dan voldoende!

Wij hebben voorlopig weer genoeg inspiratie om de dag mee te beginnen. Wat zijn jullie favoriete ontbijtrecepten die gezond zijn en ons minstens tot een uur of twaalf zoet kunnen houden? Sharing is caring!

(Visited 5,349 times, 1 visits today)